Hamstergedrag in de supermarkt en fors stijgende online verkopen zorgen voor een hogere omzet en winst bij supermarktconcern Ahold Delhaize.
Het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com wil meer investeren in online groei.
Topman Frans Muller gaf woensdag aan dat Ahold Delhaize geen bod heeft gedaan op HEMA.
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft de winst in het tweede kwartaal van dit jaar verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Ook schroeft het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com zijn winstverwachting voor het hele jaar op. Ahold Delhaize verwacht dat de onderliggende winst per aandeel dit jaar tussen de 20 procent en 25 procent stijgt. Het interimdividend voor aandeelhouders stijgt met 67 procent tot 50 cent per aandeel.
De onderneming profiteerde opnieuw van hamstergedrag van consumenten als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, net als in het eerste kwartaal.
De nettowinst liep afgelopen periode op tot 693 miljoen euro, van 334 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. Destijds drukten stakingen bij winkels van Stop & Shop, de grootste Amerikaanse winkelformule van Ahold Delhaize, nog op de resultaten.
Ahold Delhaize: investeren in online groei
Ahold Delhaize wil extra investeringen doen om in te spelen op veranderde gedrag van consumenten, nu online boodschappen doen een hoge vlucht heeft genomen door de coronapandemie. Dit geldt zowel voor de supermarkten in de VS als in Europa.
Voor dit jaar ligt Ahold Delhaize volgens topman Frans Muller om in totaal 7 miljard euro uit online verkopen te halen.
Om een idee te geven: in de eerste helft van dit jaar boekte het supermarktconcern een omzet van 37,3 miljard euro. En de volledige jaaromzet van 2019 bedroeg 66,3 miljard euro. Als Ahold in de tweede helft van dit jaar een vergelijkbare omzet haalt als in de eerste helft, bedragen de online verkopen zo'n 10 procent van de totale omzet.
Ahold Delhaize geeft geen aparte omzetcijfers voor bol.com, maar melde woensdag wel dat de omzet van bol.com in het tweede kwartaal, inclusief de verkopen van derde partijen op het platform van bol.com, met ruim 65 procent is gestegen.
Voor Europa als geheel boekte Ahold Delhaize een omzet van ruim 14 miljard euro in de eerste helft van dit jaar, waarvan 1,5 miljard euro online.
Ahold Delhaize doet geen bod op HEMA
De extra inkomsten die Ahold Delhaize momenteel genereert door de coronacrisis zullen niet worden besteed aan een overname van HEMA. Er gingen geruchten dat Ahold Delhaize geïnteresseerd zou zijn in die winkelketen, maar woensdag liet topman Frans Muller weten dat zijn bedrijf geen bod heeft uitgebracht op HEMA.
HEMA is recent in handen van schuldeisers gekomen in ruil voor het verlagen van de schuld. Daardoor verloor miljardair Marcel Boekhoorn de zeggenschap bij de winkelketen.
Op dit moment zouden meerdere bedrijven in de race zijn om met HEMA verder te gaan.
Lees meer over supermarkten:
- Jumbo wil groeien in binnensteden en op stations, maar ligt nog een straatlengte achter op AH to go
- Een Russische ondernemer wil met zijn hightech supermarkt de Nederlandse markt bestormen – dit moet je weten over VkusVill
- Aldi Nord en Aldi Süd willen na decennialange broedertwist vanaf 2022 weer samen verder
- Als online supermarkt Picnic ergens start, kost dat concurrenten €40.000 omzet in 40 weken