“Op de manier waarop we het nu hebben ingericht, zullen we altijd investeringsgeld nodig hebben”, zei Blendle-boegbeeld Alexander Klöpping afgelopen december tegenover Business Insider. “Dat is een risico, want ik gok het hele bedrijf hierop. Dat als ik graag investeringsgeld wil, dat ook lukt.”
Enkele maanden later is het inderdaad gelukt.
Blendle heeft in het Japanse mediaconcern Nikkei, onder meer eigenaar van zakenkrant Financial Times, een nieuwe investeerder weten te strikken. Ook het Amsterdamse investeringsfonds INKEF Capital steekt geld in de onlinekiosk, waarmee gebruikers losse artikelen uit kranten en tijdschriften kunnen lezen.
Om welke bedragen het gaat, wordt niet naar buiten gebracht. De onderneming wist eerder al een investering van 3 miljoen euro op te halen bij The New York Times en de Duitse mediareus Axel Springer.
De nieuwe investeerders bliezen in een persverklaring wel de loftrompet over de onderneming: “Wat Spotify is voor muziek en Netflix voor video is Blendle voor journalistiek”, aldus Robert-Jan Galema, directeur bij INKEF.
Klöpping noemde de nieuwe samenwerking "een van de meest opwindende uitgeversinitiatieven van de laatste tijd".
Winstgevend in Nederland
Blendle werd tweeënhalf jaar geleden opgericht en heeft inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers. Gebruikers kopen in de online kiosk losse artikelen uit bijvoorbeeld de Volkskrant of De Telegraaf, voor gemiddeld 35 cent per stuk. Blendle houdt 30 procent. In het assortiment zijn zowel Nederlandse, Duitse als Engelstalige bladen te vinden.
Klöpping zei onlangs tegenover Business Insider dat de Nederlandse activiteiten van Blendle winstgevend zijn. "Als je alleen het personeel meerekent dat werkt aan de Nederlandse versie en kijkt naar de kosten en omzet, zouden we winstgevend zijn."
Maar Blendle zit niet alleen in Nederland. Er is ook “behoorlijke groei” in Duitsland en de VS, waar Blendle respectievelijk in 2015 jaar en in 2016 live ging.
In Duitsland gaat het ongeveer net zo goed als hoe de Nederlandse editie er een jaar na lancering aan toe was, aldus Klöpping. In de VS kijkt Blendle nog een beetje de kat uit de boom. “Het eerlijke antwoord is dat we er gewoon nog niet klaar voor zijn. We zijn nog aan het ontdekken hoe het precies moet. In Nederland zijn we gewoon een veel volwassener bedrijf.”
Experimenteren in de VS
In Amerika is Blendle nog aan het kijken wat de gebruikers precies willen. Dat is niet altijd hetzelfde als hier. Zo krijgt het bedrijf bijvoorbeeld van de Amerikaanse testgebruikers te horen dat er meer behoefte is aan artikelen uit media buiten de grote kranten: meer bladen rechtse signatuur, of zelfs artikelen uit online media die helemaal niet op papier verkrijgbaar zijn.
Ondertussen werkt Blendle hard aan verdere internationale uitbreiding. Er is volgens Klöpping interesse getoond uit onder meer Zuid-Afrika, Scandinavië, Oostenrijk, Spanje en Japan.
Overigens liet mede-oprichter Marten Blankensteijn donderdag weten het bedrijf te verlaten. Hij wordt dit jaar vader.