Nederland is sinds kort een website over media rijker.
Medianieuwsbrief.nl is een initiatief van Blendle-oprichter Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth, uitgever van De Correspondent.
Het duo lanceerde de site afgelopen week. Medianieuwsbrief biedt dagelijks een overzicht van het belangrijkste nieuws uit de mediawereld. Elke zaterdag verschijnt ook een analyse over technologie en media, geschreven door Pfauth en Klöpping.
“Ik ben groot fan van het Amerikaanse Mediagazer“, aldus Klöpping. “Elke Engelstalige journalist opent daar zijn of haar dag mee. Ik hoop dat de Medianieuwsbrief ook elke dag essentieel leesmateriaal wordt voor mensen die van media houden.”
Klöpping en Pfauth maken samen al Een podcast over media, een maandelijkse podcast waarin ze tech- en medianieuws bespreken. Per aflevering luisteren daar zo’n 10.000 mensen naar.
Ook heeft Pfauth een wekelijkse medianieuwsbrief met 3.500 abonnees. Die schrijft hij voortaan samen met Klöpping.
Vacature voor een redacteur
Met Medianieuwsbrief komen alle mediaprojecten van Pfauth en Klöpping dus onder een dak. En ze hebben meteen ook een vacature, want ze hebben ze niet genoeg tijd naast hun werk voor De Correspondent en Blendle. Ze zoeken een redacteur die de website dagelijks vult met medianieuws.
"Je schrijft een kop die de lading dekt, en een korte toelichting. Het mag snarky en je kunt van een hoop voorkennis bij je publiek uitgaan", aldus de vacaturetekst. "Je hebt ongeveer drie uur per werkdag over en werkt graag vanuit huis."
De redacteur krijgt ook betaald. Pfauth en Klöpping spreken van "een vergoeding die een goede basis biedt voor je freelance bestaan".
Handelen in ethereum
Waar het geld vandaan komt? "Dit betalen we privé, uit onze cryptocurrencyhandel-winsten. Lang leve Ethereum!" zegt Pfauth tegen De Nieuwe Reporter.
Voor de trouwe luisteraars van Een podcast over media is dat geen verrassing. In een eerdere aflevering deed Pfauth al uit de doeken dat hij na een tip van Klöpping vorig jaar ethereum had gekocht. Destijds kocht je de cryptomunt voor een tientje.
Inmiddels is ethereum honderden euro's waard. Pfauth heeft van de winst zijn bruiloft bekostigd, zo vertelde hij in de podcast. En blijkbaar was er nog genoeg geld over om een redacteur voor Medianieuwsbrief in te huren.
Nieuwe vacaturebank
In de toekomst moet Medianieuwsbrief zelf geld opleveren, onder meer via een vacaturebank. "Wij bereiken de crème de la crème van de media-industrie", aldus de website.
De simpelste vacature kost 190 euro. Dat is goed voor een vermelding op de website en doorplaatsing op Facebook en Twitter. Voor 990 euro wordt de vacature onder meer genoemd in Een podcast over media.
Pfauth tegen De Nieuwe Reporter: "Hopelijk kunnen we van die opbrengsten allemaal redacteuren het medianieuws in kaart laten brengen."