Kinderen onder de veertien jaar mogen vanaf 1 oktober geen energiedrankjes meer kopen bij Aldi.
Als eerste Nederlandse supermarkt stelt het supermarktbedrijf een leeftijdsgrens in. Bij twijfel moeten kassamedewerkers jongeren om hun legitimatie gaan vragen, net zoals bij alcohol.
Aldi zegt het besluit te hebben genomen om gezondheidsredenen. En vanwege “de bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen”.
“Energy drinks hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Terwijl we ervan uit kunnen gaan dat het geen gezonde keuze is”, reageert Marjon Bachra van de organisatie Jongeren Op Gezond Gewicht. Zij hoopt dat meer supermarkten een leeftijdsgrens zullen instellen.
Foodwatch constateert dat gezond verstand het lijkt te gaan winnen van “marketinggeweld” van producenten. Maar veertien jaar vindt de organisatie nog steeds te jong. In het Verenigd Koninkrijk ligt de grens op zestien jaar en kinderartsen zouden het liefst zien dat de drankjes helemaal niet aan minderjarigen worden verkocht vanwege de gezondheidsrisico’s.
In energiedrank zitten veel suikers, cafeïne en andere oppeppende stoffen. Dorstlessers zijn het ook niet: energiedrankjes drogen het lichaam juist uit, aldus het Voedingscentrum, dat eerder tot de conclusie kwam dat kinderen onder de dertien jaar ze niet zouden moeten drinken. Boven de dertien jaar adviseert het centrum hooguit een blikje per dag te nemen.