Supermarkt Aldi is boos omdat consumentenprogramma Kassa de discounter als relatief duur bestempelt in de jaarlijkse boodschappentest. De huismerken van Aldi zouden onvergelijkbaar zijn met de bugetmerken van concurrenten zoals Albert Heijn, Jumbo en Dirk.

In de jaarlijkse supermarkttest van Kassa kwamen discounters Aldi en Lidl afgelopen week als ‘duur’ naar voren. Kassa kiest standaard de goedkoopste versie van producten. Dan blijkt inderdaad dat de budgetmerken van Aldi en Lidl gemiddeld genomen duurder zijn dan die van andere supermarkten.

Zo kwam Dirk in het boodschappenmandje van Kassa met 27 producten als goedkoopste naar voren, met een totaal prijs van 42,25 euro. Op de tweede plaats stond Jumbo met 42,90 euro en bij Albert Heijn kostte het mandje 46,18 euro.

Voor Lidl kwam Kassa op 46,97 euro uit en bij Aldi op 47,51 euro.

Aldi in actie tegen ‘misleidende’ test van Kassa

Maar volgens Aldi is dit appels met peren vergelijken en de discounter kondigde donderdag aan campagne te gaan voeren tegen de test van Kassa. Volgens Aldi is de test waardeloos, omdat er geen rekening wordt gehouden met kwaliteitsverschillen. “Ook koopt de gemiddelde consument praktisch nooit alleen de allergoedkoopste merken, maar ook huismerken en A-merken.”

De discounter gaat campagne voeren met de slogan 'Scherpe Prijs én Kwaliteit: dat is pas Kassa!"

Als voorbeeld noemt Aldi onder meer de eigen filterkoffie rood van het huismerk Markus: "Die bestaat voor 90 procent uit Arabica bonen, dit zijn bonen van een zeer hoge kwaliteit, bevatten minder cafeïne wat ten gunste komt van de smaak. De overige 10 procent vullen wij aan met Robusta bonen. Dat ruik én proef je."

Een pak Filterkoffie Rood kost bij de Aldi 3,49 euro per 500 gram. Bij Jumbo kun je een pak Rood snelfiltermaling kopen voor 1,92 euro per 500 gram, maar daar staat verder geen online omschrijving bij van de gebruikte bonen, anders dan dat het gaat om gemalen filterkoffie.

Lees meer over supermarkten: