Brouwer Heineken heeft de bierverkopen in het eerste halfjaar fors weten op te voeren, geholpen door investeringen in innovaties en meer verkopen van zijn premium-merken.
Dat meldde het concern maandag bij de publicaties van de cijfers, waarbij zowel de omzet als de winst hoger uitviel.
Heineken verkocht in de eerste jaarhelft 2,6 procent meer bier. Azië bleef daarbij de regio met de sterkste groei. In deze regio werd onder meer geprofiteerd van de sterke vraag naar A-merken. In Vietnam, een van de belangrijkste markten van de brouwer, stuwde het Heineken-merk Tiger de verkopen.
In Europa, de grootste markt voor Heineken, was er ook meer dorst naar bieren van de brouwer, geholpen door het warme zomerweer in de regio en de lancering van Heineken 0.0. Maar ook in de andere regio’s was voor Heineken sprake van groei. Daarbij profiteerde het concern ook van prijsstijgingen in landen die te boek staan als grote afnemers als Mexico en Nigeria.
Heineken opende onlangs in Ivoorkust een nieuwe brouwerij. Volgens topman Jean-François van Boxmeer is Afrika de komende twintig tot dertig jaar een groeimarkt voor bierverkopen. Hij denkt dat de recente overname van SABMiller door AB InBev ook vooral door Afrika is ingegeven. “Wij hadden dat al langer door”, aldus Van Boxmeer. De topman is ook niet bang voor concurrentie.
Overname Punch Taverns ligt op schema
De omzet van de brouwer steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar bijna 10,5 miljard euro, tegen 10,1 miljard een jaar eerder. De operationele winst steeg van 1,7 miljard naar 1,8 miljard euro. De nettowinst (beia) kwam uit op iets meer dan 1 miljard euro. Dat bedrag viel op autonome basis 10,5 procent hoger uit dan een jaar eerder.
Van Boxmeer sprak van sterke resultaten waarbij hij vasthield aan de eerder uitgesproken verwachtingen van groei van de winst en de omzet ten opzichte van een jaar eerder. Wel hield hij een slag om de arm vanwege de economische omstandigheden die volgens hem onzeker blijven.
De overname van de Britse pubs van Punch Taverns ligt volgens Van Boxmeer op schema. Heineken wacht op de goedkeuring van de Britse concurrentiewaakhond. Verder voert Heineken nog altijd gesprekken over het afwikkelen van distributiecontracten in Brazilië.
Solide resultaten
De resultaten van Heineken zijn volgens analisten van KBC Securities solide. Daarbij sprongen met name de prestaties in Azië en Noord- en Zuid-Amerika in het oog. Analisten van Morgan Stanley menen dat aandeelhouders mogelijk wat winsten kunnen nemen.
De bierverkopen van Heineken vielen hoger uit dan KBC-kenners voorzagen. Dat zorgde er ook voor dat de omzet en de winst hoger uitvielen dan waar rekening mee werd gehouden. Volgens KBC is Heineken goed gepositioneerd voor verdere groei in met name opkomende markten.
De overname van Kirin in Brazilië zal volgens KBC druk zetten op de marges van Heineken. Dit komt volgens de kenners niet onverwacht aangezien Kirin voorafgaand aan de overname verlieslijdend was. De overnameprijs zal volgens de kenners van KBC in circa vijf jaar worden terugverdiend.
Goede prestaties aandeel Heineken
Analisten van Morgan Stanley menen dat de brutowinst van Heineken behoorlijk hoger is uitgevallen dan verwacht, maar de winst per aandeel kwam wel overeen met de ramingen.
De Amerikaanse bank wijst verder op de goede prestaties van het aandeel in de afgelopen periode en de uitdagingen die het concern voorziet voor de tweede jaarhelft wat betreft wisselkoerseffecten. Daarmee bestaat volgens de analisten de kans dat aandeelhouders winsten zullen nemen.
Ook ING benadrukte de veel beter dan verwachte groei op eigen kracht door de brouwer, waarbij de verwachtingen voor het hele jaar mogelijk naar boven toe worden bijgesteld. Verder wezen de kenners van ING op de wisselkoerseffecten, maar ook de goede prestaties van het aandeel Heineken voorafgaand aan de halfjaarcijfers.