Alcoholreclames op televisie combineerden in 2006 hun reclame-uitingen over
drank vaak met humor en lifestyle. 36 Procent van de alcoholreclames voegt
humor toe om het product aantrekkelijk in de markt te zetten. Volgens STAP
heeft onderzoek aangetoond dat het gebruik van humor in reclames vooral
jongeren aanspreekt.
In de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank zijn geen beperkingen opgenomen
over humor terwijl de code in het leven is geroepen om jongeren te
beschermen tegen de impact van alcoholreclame. Veel reclames zijn niet in
strijd met de regels die voor het maken van reclame zijn afgesproken. ,,We
kunnen er heel weinig tegen doen, er is gewoon te veel ruimte om alcohol op
een leuke manier aan te prijzen”, liet een woordvoerster van STAP weten.
Lifestyle (36 procent), erotiek/romantiek (22 procent) en feesten/dansen (15
procent) zijn andere elementen die in 2006 in de televisiereclames voor
alcohol werden gebruikt. Niet meer dan 10 procent van de reclames geeft
feitelijke informatie over het product.
Ook is STAP van mening dat de alcoholsector zich steeds meer als een
entertainmentindustrie profileert met interactieve websites en sponsoring
van sport-en muziekevenementen. De websites bieden veel games en gadgets om
online te bestellen. "Voor jongeren is zoveel te doen op internetsites van
alcoholische dranken dat zij een positief beeld krijgen van alcohol. Het
lijkt mij niet de bedoeling dat een giftige, verslavende stof een positieve
associatie oproept", aldus een woordvoerster van STAP.
Volgens STAP is de invloed van reclame op het drinkgedrag van de jongeren
onmiskenbaar. "Hoe vaker jongeren reclames van alcohol zien, hoe positiever
ze over de drankjes denken en hoe meer ze gaan drinken. Wij willen het hele
positieve beeld van alcohol ontkrachtigen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl