Albert Heijn verwacht dat zijn eigen supermarktfilialen het volgend jaar slechter doen dan franchisenemers. Voor de eigen supermarkten gaat AH uit van een omzetgroei van 1,6 procent, terwijl de voorspelling voor franchisewinkels een omzetgroei van 2,5 procent is.
Dit blijkt uit een interne memo van Albert Heijn die in handen is van vaksite Distrifood.
Het verschil tussen de omzetgroei van eigen filialen en franchisers van Albert Heijn komt vooral doordat online steeds belangrijker wordt.
Groei online zorgt voor een volumedaling in de eigen filialen, terwijl franchisers daar minder gevoelig voor zijn, staat in dure managerstaal uitgelegd in het memo: “Franchise comparable groei is hoger vergeleken met WWM (filialen, red.) vanwege de historische performance en een lagere channel shift naar online.”
Marktonderzoeker Nielsen begroot de groei van de hele markt op 2,2 procent, dus daar zitten de filialen van AH onder en de franchisenemers boven.
Woordvoerder Tim van der Zanden van Albert Heijn zegt tegen Distrifood dat de omzetprognoses alleen betrekking hebben op fysieke winkels: "Voor een adequaat beeld van Albert Heijn als geheel moet je kijken naar alle onderdelen van ons bedrijf in Nederland en België, waaronder groeipijler AH.nl."
Volgens Van der Zanden zijn de prognoses in het memo ook niet in beton gegoten: "Ahold Delhaize heeft vaste momenten in het jaar waarin cijfers gepresenteerd worden. Het enige dat we nu kunnen en willen zeggen, is dat het gaat om conservatieve berekeningen die gedurende het jaar wijzigen door onze dynamische manier van begroten."