De marktleider wist het marktaandeel op te schroeven van 31,3 procent in 2008
tot 32,8 procent vorig jaar. Dat is voor een belangrijk deel toe te
schrijven aan de overname van tientallen C1000-winkels door Albert Heijn.

C1000 leverde dan ook 1,5 procentpunt marktaandeel in van 13,2 procent naar
11,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen die
maandag zijn gepubliceerd.

Aldi geen winnaar
Het meest opvallend over 2009 is volgens Nielsen dat prijsvechter Aldi het
afgelopen jaar niet wist te profiteren van de economische crisis. "Aldi
heeft zich niet voldoende weten te profileren”, concludeert het bureau. De
andere discounter, Lidl, wist dat juist wel te doen. "Ze hebben een
veel uitgebreider assortiment en bieden kwaliteit voor scherpe prijzen”,
aldus een woordvoerder.

Aldi is volgens een woordvoerder van Nielsen meer "blijven hangen bij de
roots”, te weten een lage prijs, een beperkt assortiment en veel non-food. "Dat
is nu iets minder aantrekkelijk voor de consument.” Aldi ging van een
marktaandeel van 8,5 procent in 2008 naar 8,3 procent vorig jaar. Lidl ging
van 4,8 procent naar 5,4 procent.

De Super de Boer-winkels hadden het afgelopen jaar nog een marktaandeel van
6,5 procent, iets minder dan de 6,8 procent van een jaar eerder. Jumbo nam
Super de Boer afgelopen jaar over. Jumbo had het afgelopen jaar 4,9 procent
van de markt in handen.

De nieuwe inkoopcombinatie van C1000 en Jumbo, Bijeen, zou volgens Nielsen het
afgelopen jaar een marktaandeel van 23,1 procent hebben gehad.

Albert Heijn wint terrein

Analyse Laura Walburg: Kan Jumbo een prijzenoorlog aan?

Grote winkel AH populairste supermarkt

Albert Heijn probeert het weer met spulletjes

AH in concurrentie met Hema

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl