Wordt Albert Heijn een foodhall? De terugloop van klanten in de klassieke supermarkt noopt in ieder geval tot actie.
Albert Heijn gaat zijn supermarkten rigoureus aanpakken. Traditionele kruideniersproducten zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen deels plaatsmaken voor eethoeken, veel meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Dat zegt Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, in het Financieele Dagblad.
De krant haalt cijfers van marktonderzoeker GfK aan, waaruit blijkt dat de traditionele supermarkten van Albert Heijn vorig jaar minder klanten over de vloer kregen dan het jaar ervoor.
Maandag meldde Distrifood op basis van een interne memo dat Albert Heijn vooral bij de eigen filialen in 2019 een tragere omzetgroei ziet vanwege de opkomst van online shoppen; de franchisenemers van Albert Heijn groeien relatief overigens een stuk harder.
Albert Heijn moet ‘andere functie’ krijgen
Kolk trekt uit de terugloop van het aantal supermarktklanten de conclusie dat de supermarkten van Albert Heijn ‘een andere functie’ moeten krijgen.
De klassieke AH's verliezen overigens niet alleen terrein ten opzichte van concurrerende winkels. Ook de tot het Ahold-concern behorende formules als AH to go-gemakswinkels, AH.nl en webwinkel Bol.com snoepen klanten af.
Mogelijk worden er ook winkels gesloten. Kolk: "Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor een snelle bezorgingsservice gebruikt worden."
AH gaat ook eigen keukens introduceren voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden buiten de winkels gevestigd, en een eerste gaat begin volgend jaar open in Amsterdam. Voor thuisbezorging is de onderneming in gesprek met partijen als Deliveroo en Thuisbezorgd.
Albert Heijn wil begin volgend jaar meer duidelijkheid geven over de plannen voor het bezorgen van warme maaltijden.