Albert Heijn brengt de bezorgservice Albert.NL onder bij de eigen website AH.nl

Het merk Albert.nl, de bezorgservice van de webwinkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, gaat verdwijnen. Albert Heijn gaat alle online activiteiten onderbrengen bij de eigen website ah.nl, liet een woordvoerster van de supermarktketen dinsdag weten.

Eén merknaam voor bezorgservice

Bezorgdienst Albert bestaat al sinds 2001, net als de webwinkel van Albert Heijn zelf, die eerst ook Albert heette. Het supermarktbedrijf wil echter af van de verschillende namen die door elkaar gebruikt worden.

Voor een betere herkenbaarheid zullen ook de paarse kratjes waarin de boodschappen nu worden afgeleverd, vanaf volgende maand geleidelijk veranderen in blauwe kratjes. Ook gaan de bezorgers blauwe bedrijfskleding dragen.

Toch zal het waarschijnlijk nog jaren duren voordat klanten de naam Albert niet meer op straat zullen tegenkomen. ,,De 200 bezorgauto’s gaan we niet overspuiten en ze worden pas vervangen als het nodig is”, aldus de zegsvrouw. ,,En het zal nog wel enige jaren duren voordat alle paarse items vervangen zijn door blauwe.”

Nadruk op merk Albert Heijn

Het marktaandeel van Albert Heijn stond in het vierde kwartaal van 2013 onder druk, zo bleek uit de publicatie van omzetcijfers afgelopen maand. Dit was reden voor moederconcern Ahold om in Nederland nog meer focus leggen op het merk Albert Heijn.

Over heel 2013 steeg het marktaandeel van Albert Heijn met 0,1 procent tot 33,8 procent, zo liet Ahold in januari weten. Maar de bescheiden stijging werd vooral gerealiseerd door de opening van dertig  nieuwe winkels. Er werden 24 voormalige C1000 winkels omgebouwd en geopend en er verschenen 6 nieuwe Albert Heijn winkels op nieuwe lokaties.

“Verkooptransacties bleven min of meer stabiel bij Albert Heijn, terwijl de omvang van boodschappenmandjes onder druk stond”, aldus Ahold. Dat laatste was opmerkelijk, omdat Albert Heijn in het najaar van 2013 een campagne lanceerde gericht op lagere prijzen, die juist gericht was op verkoopvolumes en behoud van marktaandeel.

Nederland groeide de omzet nog wel met 0,7 procent. Dat was voornamelijk te danken aan de online-activiteiten van Ahold, zoals bol.com en albert.nl.

Lees ook:

AH Basic net iets goedkoper dan Euroshopper

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl