Albert Heijn heeft het afgelopen jaar flink gestunt met A-merken. Vooral de laatste maanden kwam de marktleider met veel nieuwe aanbiedingen, signaleert vakblad Distrifood.
Volgens medeoprichter Alwin van der Velden van onderzoeksbureau Superscanner geeft Albert Heijn kortingen op een hele waaier aan A-producten.
Superscanner en marktonderzoeker IRI constateren dat ook andere supermarkten klanten proberen te trekken door vaker A-merken in de aanbieding te doen. En dat zal ook nog wel even zo blijven, zegt IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld tegen Distrifood.
Albert Heijn geeft bij acties gemiddeld zo’n 35 procent korting op A-merken en 30 procent op huismerken. De supermarktketen ziet zich genoodzaakt maatregelen als deze te nemen omdat het marktaandeel onder druk staat, schreef Distrifood vorige week al.
Supermarkten stunten met A-merken
Voor A-merken zelf is dat geen gunstige ontwikkeling, maar die kunnen volgens Van Beekveld niet veel anders, zegt hij tegen Distrifood. “Ze willen graag de promotiedruk verlagen. Het kost immers marge en levert op langere termijn en voor de categorie niet zo veel op. Maar op het moment dat een A-merk zijn promotiedruk verlaagt en de overige A-merken in de categorie niet meegaan, levert dat direct verlies van marktaandeel op.”
Eind vorige maand bleek uit een steekproef van Superscanner dat grote concurrent Jumbo de huismerken het afgelopen jaar flink duurder heeft gemaakt. De prijzen van huismerken zijn bij Jumbo met 6,5 procent omhoog gegaan; bij AH bleef die stijging beperkt tot iets meer dan 4 procent.