Albert Heijn pakt het slim aan. Het bedrijf verhoogt de prijzen van de
A-merken niet, maar gaat inzetten op verse producten van eigen merk. Bij
prijsvergelijkingen zal de Albert Heijn niet duurder uitkomen. Want hierin
worden alleen de producten van de A-merken vergeleken omdat hierbij de
kwaliteit constant is. Versproducten kunnen niet worden vergeleken omdat de
producten te veel verschillen.

Ongeveer veertig procent van de conceptwinkel bestaat uit een
versmarkt. Hier zijn alle verse producten uitgestald. Er zullen veel nieuwe
producten te krijgen zijn zoals kant- en-klaarmaaltijden ontwikkeld door
sterrenkoks, een verse grill afdeling, verse borrelhapjes en een nieuw wok
concept.

De rest van de winkel bestaat uit kruidenierswaren en non-food. De schappen
zijn verhoogd, waardoor er meer artikelen op hetzelfde oppervlakte passen.
In dit gedeelte worden de aanbiedingen en de lage prijzen benadrukt. Door
aparte zuilen met aanbiedingen en grote borden voor de schappen moet de
klant ervan worden overtuigd dat Albert Heijn niet duurder is dan andere
supermarkten.

Na de prijzenoorlog zit Albert Heijn op hetzelfde prijsniveau als de
C1000, net boven de Dirk van de Broek. De prijzen van de A-merken zijn zo
verlaagd, dat het concern er weinig meer op verdient.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte: "Voor consumenten blijft de prijs een
issue. Albert Heijn heeft zich goed gerevancheerd. Nu denken klanten dat het
wel goed zal zitten. In de winkel wordt de prijs ook erg benadrukt. Maar de
nieuwe versproducten zijn dan weer duurder. De kant-en-klaarmaaltijden van
sterrenkoks kosten bijvoorbeeld vijftien euro en dan heb je een maaltijd
voor twee. Daar pakt het bedrijf dan een marge op van veertig procent."

Volgens het Centraal Bureau voor Levensmiddelen heeft de consument meer
vertrouwen in de luxere supermarkten dan een paar jaar geleden, tijdens de
prijzenoorlog: "Klanten gaan er nu van uit dat de supermarkten op een
goed prijsniveau zitten en dat ook blijven. Er is immers zoveel controle op
de prijzen. Het gaat beter met de economie en dat merken de supermarkten.
Mensen hebben weer behoefte aan luxe. Voor de barbeque halen mensen
bijvoorbeeld sneller een biefstuk een huis. Een paar jaar geleden zouden ze
eerder voor een speklapje hebben gekozen."

De conceptwinkel zal een paar maanden worden getest. Wanneer de nieuwe opzet
aanslaat bij de klanten zal deze worden uitgebreid naar de rest van
Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl