Het grootste supermarktconcern van Nederland heeft leveranciers meegedeeld dat
zij vanaf maandag 17 september twee procentpunt minder krijgen bij inkoop
door Albert Heijn. Dat blijkt uit een brief, die in het bezit is van Het
Financieele Dagblad.

Albert Heijn koopt scherper in

Albert Heijn bevestigde de maatregel dinsdag onder meer tegenover persbureau
ANP. Moederconcern Ahold is van mening dat de overname van 78 C-1000 winkels
de groei in Nederland versnelt. "Als leverancier groeit u met ons mee,
onder meer door de groei in volume", zo citeert het FD
uit de brief. "Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat
u hieraan bijdraagt."

Of de beoogde inkoopkorting terug te zien zal zijn in de eindprijzen, is niet
duidelijk. Leveranciers van Albert Heijn voelen zich sowieso overvallen. "Familiebedrijven
die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die
schieten meteen in het rood", laat een betrokkene tegenover het FD
weten.

Leveranciers boos

Branchevereniging FNLI van levensmiddelenfabrikanten vindt de eenzijdige,
tussentijdse wijziging onwettig. Veel leveranciers sluiten contracten op
jaarbasis over de leveringsprijzen met supermarkten. "We hebben recent
ook dergelijke brieven gezien van Jumbo en Sligro. Er moet een einde komen
aan pogingen om de spelregels te veranderen", reageert FNLI-directeur
Philip den Ouden tegenover het FD.

Lees ook:

Dit missen we in de Nederlandse supermarkt

Zo pakt de supermarkt je in: trucs met verpakkingen

Korting? Zeven trucs waar we telkens intrappen

Nespresso
mijdt supermarkt, copycats vullen schap

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl