In de Verenigde Staten en Frankrijk is het heel gewoon dat supermarktketens een de verkoop van voedingsmiddelen combineren met een non-food winkel. In Nederland is die combinatie minder gebruikelijk, maar HEMA en Albert Heijn gaan dat samen proberen.
HEMA en Albert Heijn openen dit jaar samen twee pilotwinkels waar klanten zowel hun HEMA- als Albert Heijn-boodschappen kunnen doen. Dat hebben de twee bekende Nederlandse ketens aangekondigd.
Het zal gaan om twee stedelijke winkels, waar mensen terechtkunnen voor een volledig volledig supermarktassortiment van verse en houdbare producten. Er wordt nog gekeken naar specifieke locaties. De details en exacte invulling worden de komende maanden verder uitgewerkt.
Retaildeskundige Cor Molenaar is te spreken over de plannen. “Als dit slaagt, dan kan HEMA bijvoorbeeld ook een shop openen in Albert Heijns op plekken waar geen HEMA is. Zo werk je superefficiënt en ben je elkaars trekpleister”, zegt hij tegen RTL Z.
HEMA probeert al langer te groeien door partnerschappen aan te gaan met andere partijen. Zo werkt de winkelketen in het buitenland ook al samen met derden. Topman Tjeerd Jegen wil dezelfde groeistrategie nu ook in Nederland gaan toepassen. De proef met Albert Heijn ziet hij als een belangrijke eerste stap hiertoe.
Bij Ahold Delhaize-dochter Albert Heijn bestaat eveneens veel enthousiasme. "Twee geliefde Nederlandse merken die op één locatie gaan samenwerken'', zo onderstreept supermarkttopvrouw Marit van Egmond. "Ik kan niet wachten om later dit jaar deze pilotwinkels te openen." De grootgrutter uit Zaandam zet de laatste tijd sowieso steeds meer in op winkels in binnensteden.
Nieuwe koers voor HEMA en Albert Heijn
Afgelopen najaar kocht zakenman Marcel Boekhoorn de HEMA van investeringsmaatschappij Lion Capital. Boekhoorn gaf destijds aan het volste vertrouwen te hebben in HEMA en noemde het bedrijf "een iconisch merk met geweldige internationale kansen". Hij zei dat er ook in Nederland voldoende kansen zijn tot groei.
Lees meer: Deze 4 dingen moet Marcel Boekhoorn doen om HEMA te redden
Albert Heijn kondigde dit jaar aan sterker te gaan focussen op verswaren in de supermarkten en stort zich ook nadrukkelijker op maaltijdbezorging en thuisbezorgen. Later dit jaar opent Albert Heijn een vijfde distributiecentrum voor de thuisbezorging van boodschappen. In dat nieuwe zogeheten Home Shop Center (HSC) in Amsterdam kunnen circa 1000 nieuwe medewerkers aan de slag.
Lees meer over Albert Heijn en HEMA:
- Albert Heijn gaat warme maaltijden bezorgen, die €7,50 tot €12,50 kosten – de eerste test is in Amsterdam
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn, dat in 2019 opent – bijna alles gebeurt door robots, behalve dit ene ding
- Albert Heijn probeert een van de grootste pluspunten van Picnic aan te vallen
- Marcel Boekhoorn wil iets opmerkelijks: HEMA-filialen verkopen aan franchisers om geld vrij te maken voor expansie