Sinds 1998, toen de bonuskaart werd ingevoerd, zit Albert Heijn op een enorme
berg data. De supermarkt heeft van iedereen die een bonuskaart gebruikt een
consumentenprofiel. Daar werd tot nu toe vrij weinig mee gedaan, volgens
Albert Heijn omdat aanbiedingen op maat leveren ‘een hele operatie’ is,
‘waarbij je niet over één nacht ijs moet gaan’.
Nutteloze aanbiedingen
Pas vorig jaar startte AH met een pilot voor ‘Mijn Bonus’, waarmee de
supermarktketen haar klantgegevens eindelijk verzilvert. 300.000
bonuskaarthouders krijgen elke vier weken aanbiedingen op maat, die worden
geselecteerd op basis van eerdere aankopen. In het voorjaar wordt die proef uitgebreid
naar een miljoen klanten. Zij krijgen zes persoonlijke aanbiedingen.
Uiteindelijk moeten alle zeven miljoen kaarthouders van het
voordeelprogramma gebruik kunnen maken.
Albert Heijn is de eerste supermarkt die op deze manier met klantgegevens gaat
werken. Gek, want de consument is aan aanbiedingen op maat gewend geraakt
door winkelen op internet. Wie bij een webwinkel een boek bestelt, ziet vaak
direct welke boeken van dezelfde schrijver nog meer worden verkocht. Sterker
nog, menige webwinkelier stuurt je mailings met aanbiedingen op basis van je
eerdere koopgedrag.
Veel klanten zien dat als goede service; wat moet je met reclameblaadjes vol
aanbiedingen die je toch nooit koopt? Het enorme klantenbestand van Albert
Heijn geeft de supermarkt al jaren de mogelijkheid om klanten persoonlijke
aanbiedingen toe te sturen. Een logische stap dus, maar rijkelijk laat.
Illustratief voor de geringe aandacht die Albert Heijn tot op heden gaf aan
direct contact met zijn klanten is, is dat de klanten de nieuwe aanbiedingen
voorlopig per ouderwetse brief ontvangen. De supermarkt heeft namelijk van
veel klanten nog geen e-mailadres.
Privacy
De grootste bezwaren komen uit de hoek van voorvechters van privacy. Albert
Heijn haast zich te zeggen dat klantgegevens niet met derden worden gedeeld.
Of dat helemaal waar is, valt de betwijfelen - AH verstrekte eerder al
bonuskaartgegevens aan justitie. Maar iedereen die aan de betrouwbaarheid
van de supermarkt twijfelt, kan met een anonieme bonuskaart korting krijgen.
En wie AH liever helemaal niet in de koelkast wil laten kijken, kan er zelf
voor kiezen geen kaart aan te vragen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl