Albert Heijn gaat kip en vis automatisch afprijzen als de uiterste houdbaarheidsdatum dichterbij komt. Het gaat om een experiment in de strijd tegen voedselverspilling in het AH-filiaal in Zandvoort. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.
Bij het zogeheten ‘dynamisch afprijzen’ kijkt een algoritme behalve naar de houdbaarheid ook naar andere factoren om de beste korting te berekenen. Volgens de supermarktketen houdt het algoritme ook rekening met de locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en de voorraad in de winkel.
Tijdens de proef op de gevogelte- en visafdeling in Zandvoort zijn elektronische prijskaartjes te zien met daarop twee prijzen: de gewone prijs en het afgeprijsde bedrag op basis van de houdbaarheidsdatum.
Albert Heijn gebruikt nu nog een kortingsticker met de tekst “35% weggooien is zonde” voor producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna wordt overschreden. Die wordt voor 10 uur ’s ochtends op de producten geplakt. Met het ‘dynamisch afprijzen’ wil Albert Heijn een volgende stap zetten in het voorkomen van voedselverspilling.
AH verkoopt ook al geruime tijd ‘Buitenbeentjes’. Dat zijn groenten en fruit waar behalve een afwijkende vorm niks mis mee is, maar die in het reguliere proces afgekeurd worden voor de verkoop.
Lees meer over duurzaam ondernemen:
- Deze app tegen voedselverspilling trok binnen 1 jaar 300.000 gebruikers en wil in 2019 1 miljoen maaltijden van de afvalbak redden
- Bol.com gaat 3,5 miljoen artikelen verzenden zonder blauw-witte doos om de CO2-uitstoot te verlagen
- Deze ondernemer met 11 saladebars probeert duurzaam eten zo toegankelijk mogelijk te maken