Klassieke supermarkten staan voor grote uitdagingen. Denk aan de opkomst van online boodschappen doen, waar nog lastig geld mee te verdienen is, het toenemende belang van digitalisering en de rol van nieuwe foodconcepten.
Bij marktleider Albert Heijn ziet financieel directeur Hendrik Jan Roel zichzelf als co-piloot naast CEO Marit van Egmond bij het maken van strategische keuzes.
Aan de site CFO.nl legt Roel uit dat de supermarktketen twee jaar geleden niet snel genoeg inspeelde op de veranderingen in de retailsector. Daarom investeerde hij als CFO onder meer in geavanceerde data-analyse en de inzet van robotica om betere strategische keuzes te kunnen maken.
“Omdat er in de retail sprake is van zo ongelooflijk veel interessante data, zijn we nog steeds in staat om die datascientists aan te nemen. Er ligt hier immers een zee aan kansen, een enorme databak om het klantengedrag in de winkels te voorspellen”, zegt Roel tegen CFO.nl.
Het idee is dat je met behulp van data-analyse betere persoonlijke aanbiedingen kunt doen, maar ook dat je supermarktmanagers beter inzicht geeft in verkoopstromen.
Zo heeft Albert Heijn een algoritme gebouwd om supermarktmanagers realtime te informeren als een bepaald schap leeg is (pindakaas!), terwijl er wel beschikbare voorraad is waar op dat moment waarschijnlijk vraag naar is. "Op deze manier zijn we in staat om de feitelijke beschikbaarheid in het schap te vergroten."