Albert Heijn heeft in het vierde kwartaal het marktaandeel in Nederland zien stijgen, maar door de hogere marketingkosten die daarmee gepaard gingen is de operationele marge gedaald.
Dat bleek donderdag uit de omzetcijfers van 2014 die moederbedrijf Ahold bekendmaakte.
In Nederland stegen de verkopen van Ahold, waar ook Etos en bol.com onder vallen, vorig kwartaal met 4,5 procent. Winkels die langer dan een jaar open zijn brachten ruim 2 procent meer op, de rest van de groei was te danken aan de uitbreiding van het winkelbestand. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland nam in 2014 toe van 34 naar 34,1 procent.
De acties die nodig waren om klanten te trekken, hebben de winstmarge afgelopen kwartaal volgens het concern licht onder druk gezet. Concrete cijfers over de winst in het vierde kwartaal worden op 26 februari gepresenteerd.
Topman ontslagen
Ahold maakte tevens bekend dat Sander van der Laan per 1 februari vertrekt als ceo van Albert Heijn. Hij vervulde die functie de afgelopen vier jaar en was zestien jaar werkzaam voor Ahold. Volgens het concern is dat besluit “in gezamenlijk overleg” met de 46-jarige Van der Laan genomen, maar hij krijgt wel een ontslagvergoeding van Ahold. De woordvoerder gaf hierover geen details.
Van der Laan wordt opgevolgd door Wouter Kolk (48), die momenteel verantwoordelijk is voor specialistische winkels en nieuwe markten.
Tegenvallende ontwikkelingen bij Albert Heijn
Het vertrek van Van der Laan hangt samen met de tegenvallende ontwikkelingen bij Albert Heijn in de afgelopen twee jaar, zei een woordvoerder van Ahold desgevraagd. Hoewel het de afgelopen maanden beter ging met Albert Heijn, leek het alle partijen beter de leiding van het supermarktbedrijf over te dragen.
"Albert Heijn heeft op zich een goede kerstperiode achter de rug, maar dit bedrijf wordt niet gerund op kwartaalbasis", aldus de woordvoerder. "De afgelopen 1,5 à 2 jaar is belangrijk terrein verloren en werd duidelijk dat Albert Heijn moeite heeft met de positionering in de markt. Daarover werden al maanden gesprekken gevoerd, die uiteindelijk hebben geleid tot dit besluit."
Marktleider Albert Heijn heeft veel last van de stevige concurrentie onder Nederlandse supermarkten. Onder meer Jumbo timmert daarbij stevig aan de weg. Dat bedrijf meldde onlangs dat de omzet vorig jaar met ruim een kwart is gegroeid, waardoor het bedrijf nu een vijfde van de markt bedient. Albert Heijn hield vorig jaar een marktaandeel van 34 procent in Nederland.
8 procent meer omzet
Moederconcern Ahold boekte vorig kwartaal een omzet van 8,1 miljard euro, tegen 7,5 miljard euro een jaar eerder. De stevige groei kwam vooral door de aantrekkende dollar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten resteerde een groei van 2,6 procent.
Ahold boekt het grootste deel van zijn omzet in de Verenigde Staten. Dankzij de recente opmars van de dollar namen de in euro's omgerekende opbrengsten daar vorig kwartaal met ruim 8 procent toe, tot 4,8 miljard euro. Zonder die meevaller werd echter een afname van 0,5 procent zichtbaar, die werd toegeschreven aan de dalende olieprijs. Daardoor levert de verkoop van benzine minder op dan voorheen.
Het marktaandeel in de VS daalde opnieuw, vooral bij onderdeel Giant Landover. Ahold blijft proberen om via bezuinigingen geld vrij te maken voor de verbetering van zijn positie op de Amerikaanse markt.
In heel 2014 nam de omzet van Ahold met 0,5 procent toe tot 32,8 miljard euro. De Nederlandse omzet steeg daarbij met bijna 2 procent, terwijl de opbrengsten in de VS met 0,6 procent daalden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl