• Met de nieuwe bezorgservice AH Compact gaat Albert Heijn de strijd aan met Picnic.
  • Boodschappen worden bij AH Compact gratis thuisbezorgd vanaf 35 euro. Bij Picnic is het minimum bestelbedrag ook 35 euro voor kosteloze bezorging.
  • De nieuwe AH-bezorgdienst start in eerste instantie in Haarlem. Klanten moeten hiervoor een aparte app downloaden.
  • Albert Heijn ziet de vraag bij klanten om boodschappen aan huis te bezorgen stevig groeien, maar heeft daar nog altijd geen winstgevende tak van weten te maken.

Albert Heijn lanceert woensdag een nieuwe bezorgservice met een app genaamd AH Compact. Dit meldt de supermarktketen bij de opening van het nieuwe Home Shop Center (HSC) in Bleiswijk.

Met AH Compact, dat in eerste instantie alleen in Haarlem start, reageert het concern op de toenemende vraag onder kleinere huishoudens.

Bij de nieuwe bezorgservice is het aanbod kleiner, zijn de bezorgkosten gratis en bedraagt het minimale bestelbedrag 35 euro. Dat is vergelijkbaar met concurrent Picnic, waar boodschappen gratis worden bezorgd vanaf 35 euro.

AH Compact biedt zo’n 5.000 artikelen aan, een vierde van het normale assortiment, die de volgende dag bezorgd kunnen worden op een van de acht bezorgmomenten: twee in de ochtend en zes in de avond.

“Er zijn nog steeds zes soorten aardbeienjam”, zegt Albert Heijn-CEO Marit van Egmond. Hoewel dit er minder zijn dan de zestien soorten die in de winkel te vinden zijn, blijft er keus tussen onder meer A-merken, huismerken, biologisch en suikervrij.

AH-topvrouw Marit van Egmond bij de opening van het nieuwe Home Shop Center in Bleiswijk. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen
AH-topvrouw Marit van Egmond bij de opening van het nieuwe Home Shop Center in Bleiswijk. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen

De verkleining van het aanbod moet het efficiënter maken voor werknemers in de distributiecentra om de bestelde producten te verzamelen. Deze distributiecentra, waarvan woensdag de zevende locatie in Bleiswijk is geopend, richten zich enkel op het verwerken van online bestellingen.

Samenstelling online boodschappen verandert

Haarlem, waar de uitrol van AH Compact van start gaat, ligt dicht bij het Amsterdamse Home Shopping Centre, dat sinds de opening in november 2019 nu op volle toeren draait. Daarnaast is er voor Haarlem gekozen omdat het een goede afspiegeling zou zijn van de Nederlandse huishoudens.

“We gaan natuurlijk verder groeien, ook met AH Compact”, zegt directeur e-commerce Philip Padberg. Mensen die buiten Haarlem wonen, kunnen de AH Compact-app downloaden om zo hun interesse te registreren. Mede op basis hiervan wordt bepaald waar de verdere uitbreiding plaats zal vinden.

“Het aantal klanten dat twee keer per week bestelt, is verdubbeld”, zegt Padberg. Ook de samenstelling van de online bestelde boodschappen verandert als gevolg, met meer versproducten dan voorheen.

Ongekende groei door lockdown

Ook Albert Heijns gebruikelijke bezorgservice heeft de laatste tijd – mede dankzij de coronacrisis en de daarmee samenhangende lockdown – ongekende groei doorgemaakt. De vijftig procent online groei waar dit jaar sprake van is, verklaart dan ook de versnelde uitbreiding naar de twee nieuwe distributielocaties in Bleiswijk en Oosterhout.

Ook concurrent Picnic zag dat tijdens de coronacrisis het aantal bestellingen een hoge vlucht nam. Volgens mede-oprichter Michiel Muller stevent het bedrijf af op een jaaromzet van een half miljard euro.

Het nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn in Bleiswijk. Foto: AH/Yasmin Hargreaves
Het nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn in Bleiswijk. Foto: AH/Yasmin Hargreaves

Toch heeft Albert Heijn moeite om van onlineverkoop een winstgevend proces te maken. Padberg erkent: "Het blijft een financiële uitdaging. Er zijn veel kosten gemoeid bij onlinedistributiecentra. Maar met de huidige groei in het achterhoofd ziet de lange termijn er positief uit."

Meer fysieke AH-winkels

Ondanks deze ontwikkeling groeien ook de fysieke winkels van Albert Heijn gewoon door. “Er zitten geen sluitingen in de pijplijn”, aldus bestuursvoorzitter Van Egmond. Integendeel, er worden zelfs extra winkels geopend in zowel België als Nederland.

“Zelf ga ik liever naar de winkel”, geeft Van Egmond aan. Ze woont om de hoek bij een Albert Heijn en maakt ook graag een praatje met collega’s. 

Lees meer over supermarkten: