AkzoNobel en aandeelhouder Elliott ruziën over in welke situatie de werknemers van Akzo het beste af zijn: zonder of met PPG.
Volgens beurscommentator Durk Veenstra doet de steun van werknemers er echter niet zoveel toe bij de uiteindelijke beslissing over de overname.
Op 2 maart dit jaar deed het Amerikaanse verfbedrijf PPG een bod op de Nederlandse concurrent AkzoNobel, dat het bod resoluut afwees. Sindsdien is er – voor Nederlandse begrippen – een bijzondere overnamestrijd bezig tussen de twee partijen.
Aan het begin was er vooral gekissebis over de prijs die PPG voorstelde – deze zou volgens het bestuur van Akzo niet voldoende zijn. Zelfstandig zou de onderneming net zoveel of zelfs meer aandeelhouderswaarde kunnen creëren.
Beste werknemers van Akzo…
Sinds de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) van Akzo vorige week gaat de discussie vooral over bij welke uitgangssituatie de werknemers het beste af zijn. Nadat het team van Akzo een paar weken eerder al de hashtag #DutchPride op Twitter introduceerde, slingerde het bedrijf gisteren deze tweet de wereld in.
Another 545 employees expressed their support for an independent AkzoNobel to CEO Ton Büchner and Marten Booisma https://t.co/YDMazPbp3H pic.twitter.com/21McxZEpIo
— AkzoNobel (@AkzoNobel) 3 mei 2017
“Werknemers zijn bezorgd over een groot verschil in managementstijl, bedrijfscultuur en mogelijk baanverlies in het geval dat PPG ons overneemt,” laat Andrew Wood, woordvoerder van AkzoNobel, weten aan Business Insider. “AkzoNobel heeft een rijke historie. En hoewel we ook veranderd zijn de laatste jaren, voelen onze mensen zich verbonden met onze waardes en principes.”
Het totale werknemersbestand van Akzo komt uit op ongeveer 46.000. Hoe denkt de rest over de overname? “We hebben geen enquête gedaan omdat we denken dat dit ongepast is,” aldus de woordvoerder van Akzo. “Maar we hebben naast de brief die we gisteren naar buiten brachten ook veel andere spontane e-mails en steunbetuigingen ontvangen.”
Juist beter af bij PPG
Vanochtend reageerde Elliott management, een grote aandeelhouder van AkzoNobel die voor de overname door PPG is, met een rapport dat juist zou bewijzen dat de Akzo-werknemers beter af zijn bij PPG. Elliott heeft naar eigen zeggen dit onafhankelijk onderzoek laten doen door adviesbureau ChemQuest.
Volgens de belegger zouden bij het plan dat Akzo zelf heeft, waarbij de tak Specialty Chemicals wordt afgesplitst van het verfbedrijf, circa 6400 werknemers hun baan kunnen verliezen. Bij een overname van Akzo door PPG blijft het banenverlies bij deze divisie beperkt tot nog geen kwart van 6400, stellen de onderzoekers.
Waar hebben we het over
Beurscommentator Durk Veenstra laat telefonisch weten dat het ongebruikelijk is wat AkzoNobel doet in zijn communicatie.
“Het is een bijzondere strijd,” zegt Veenstra, die al 16 jaar bij RTLZ verslag doet van de beurs. “Maar uiteindelijk doet het er voor de uiteindelijke beslissing niet zoveel toe wat werknemers van de overname vinden. Werknemers zijn nuttig en nodig, maar de aandeelhouders zijn de baas van het bedrijf.”
Het getouwtrek over werknemers kwam ook op de AvA al naar boven. Elliottt, die daarbij ook aanwezig was, merkte droogjes op dat het personeelsbestand van PPG de laatste jaren is gegroeid terwijl die van AkzoNobel juist is gedaald. Veenstra twitterde hierover de volgende grafiek.
@RubenMunsterman Niet gebruikelijk, maar ook nietszeggend. De eigenaren zijn toch de baas? En waar denkt #Akzo eigenlijk mee te kunnen pronken? pic.twitter.com/VllrUug5Fv
— durk veenstra (@durkveenstra) 5 mei 2017
Volgens Akzo is deze vergelijking echter niet eerlijk. “Het totale aantal werknemers bij AkzoNobel en PPG heeft grotendeels ook te maken met de acquisities en desinvesteringen die zijn gedaan bij ieder bedrijf. PPG heeft meer overnames gedaan, daardoor is hun personeelsbestand gegroeid,” aldus Wood.
“Het aantal banen dat verloren is gegaan vanwege reorganisatie is bij ieder bedrijf ongeveer hetzelfde over de laatste jaren, zie daarvoor ook de jaarverslagen,” voegt hij toe.
Het is volgens Veenstra inderdaad niet eerlijk om dit soort vergelijkingen te maken. “Het is zeker niet te vergelijken, daarom is het ook zo makkelijk schieten op elkaar."
Het gaat Veenstra echter om het punt dat Akzo zijn mond vol heeft over werknemers en banen terwijl het de laatste jaren flink heeft gesaneerd. "Dat verhaal over stakeholders is meer marketing dan feitelijk. Akzo was de laatste jaren net zo hard als de rest.”