- Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven komt ook in Nederland op gang.
- Woensdag was het de beurt aan verfconcern AkzoNobel en telecombedrijf KPN. Ook bierbrouwer Heineken gaf een financiële update.
- AkzoNobel heeft de verfprijzen verder verhoogd, terwijl KPN meer klanten binnen wist te halen met de uitbreiding van het glasvezelnetwerk
- Lees ook: Minder inhoud, zelfde prijs: Consumentenbond stapt naar de rechter om ‘oneerlijke’ krimpflatie
Het seizoen voor de publicatie van de derdekwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven is aardig op gang gekomen. Woensdag was het in Nederland de beurt aan AkzoNobel en KPN. En dinsdag nabeurs kwam chipbedrijf ASMI met de kwartaalcijfers.
Brouwer Heineken kwam ook met een financiële update in het derde kwartaal, waarin een toelichting werd gegeven op de belangrijke trends. Daarbij gaf Heineken alleen cijfers over de bierverkopen en de omzet, maar niet over de winst.
Heineken verkocht in totaal 5,4 procent minder bier in het derde kwartaal, maar zag de omzet licht stijgen met 2 procent tot 9,6 miljard euro, dankzij prijsverhogingen.
Het bedrijf stelt een vertraging te zien van de consumentenvraag in verschillende markten die te kampen hebben met uitdagende macro-economische omstandigheden. Heineken zal dan ook waakzaam blijven op de kosten. De winstverwachting voor het hele jaar blijft wel ongewijzigd.
Op de beurs won het aandeel Heineken woensdag 2 procent. Het aandeel AkzoNobel ging 2 procent achteruit, terwijl het aandeel KPN een kleine min van 0,2 procent optekende. ASMI ging daarentegen bijna 8 procent omhoog.
AkzoNobel: hogere prijzen, lagere grondstofkosten
Verfproducent AkzoNobel heeft in het derde kwartaal van dit jaar meer winst geboekt. Het bedrijf, bekend van merken als Sikkens en Flexa, bleef profiteren van hogere prijzen voor zijn producten en lagere grondstofkosten. De omzet nam wel af door negatieve wisselkoersen en vlakke verkoopvolumes.
Volgens topman Greg Poux-Guillaume laten de resultaten een solide herstel van de winst en een aanhoudende verbetering van de marges zien, ondanks een negatieve wisselkoersimpact. Hoewel de volumes gelijk bleven, profiteerde AkzoNobel volgens de topman in toenemende mate van de daling van de grondstofkosten.
Het aangepast bedrijfsresultaat, ofwel de winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen, steeg met 76 procent naar 324 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. De omzet daalde met 4 procent tot 2,7 miljard euro. Prijsverhogingen zorgden voor een positieve impact van 5 procent, maar wisselkoerseffecten drukten de omzet.
Vooruitkijkend verwacht AkzoNobel dat de macro-economische onzekerheden zullen aanhouden en die de volumegroei zullen drukken. Het bedrijf blijft zich richten op margebeheer, kostenverlagingen en het omlaag brengen van zijn schuldpositie. De programma's voor kostenverlagingen zullen daarbij naar verwachting gedeeltelijk de hoger dan verwachte druk van de inflatie verzachten en de dalende grondstoffenprijzen zullen een gunstig effect hebben op de winstgevendheid.
Het aangepast bedrijfsresultaat (ebitda) zal volgens AkzoNobel dit jaar ongeveer 1,45 miljard euro bedragen. Bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers rekende AkzoNobel op een jaarresultaat tussen de 1,4 miljard en 1,55 miljard euro.
KPN hogere prijzen en meer klanten door uitbreiding glasvezel
KPN heeft in het derde kwartaal meer klanten binnengehaald en de prijzen verhoogd. Daardoor wist het telecomconcern ook de omzet en de winst verder op te voeren. Voor het eerst sinds tijden kwamen er ook meer klanten voor vaste internetaansluitingen binnen.
In eerdere periodes daalden de inkomsten die KPN haalde uit zijn vaste aansluitingen, maar de uitbreiding van het glasvezelnetwerk van het bedrijf lijkt nu te zorgen voor een ommekeer. De omzet uit aansluitingen aan het glasvezelnetwerk stegen met 12 procent. Alle vaste aansluitingen bij elkaar leverden daarmee bijna 2 procent meer op.
De totale omzet steeg met 3,8 procent tot bijna 1,4 miljard euro. Daarop boekte KPN een nettowinst van 224 miljoen euro, 6,5 procent meer dan een jaar eerder.
Dat was ook te danken aan de komst van meer klanten bij zowel de zakelijke tak als het onderdeel dat particulieren bedient. Zij betaalden in doorsnee ook meer, mede door prijsverhogingen. Zo voerde KPN in juli een prijsverhoging door van in doorsnee 6,4 procent voor zijn internet- en telefoniediensten voor particulieren. Daarnaast waren duurdere databundels voor onbeperkt internetten populairder, wat de inkomsten aanjoeg. Door de prijsverhogingen moest KPN naar eigen zeggen wel wat aan populariteit inboeten bij particuliere klanten.
ASMI ontvangt minder orders: vraag chipmarkt zwakt af
Chiptoeleverancier ASM International (ASMI) heeft minder orders ontvangen in het derde kwartaal door een zwakke vraag uit de markt. De orderontvangst kwam uit op 627,4 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 675,5 miljoen euro.
De omzet groeide wel, van 609,8 miljoen euro in het derde kwartaal van vorig jaar, tot 622,3 miljoen euro. Ook werd er weer winst gemaakt. De nettowinst kwam in het afgelopen kwartaal uit op 129,6 miljoen, vergeleken met een verlies van 150,5 miljoen vorig jaar.
"ASMI leverde robuuste resultaten te midden van aanhoudend zwakke marktomstandigheden", zegt topman Benjamin Loh in een toelichting. "Tegen de achtergrond van aanhoudende economische druk en geopolitieke spanningen zijn veel van de eindmarkten voor halfgeleiders nog steeds traag. De timing en kracht van het herstel is nog steeds onzeker."
ASMI verwacht dat de omzet voor het vierde kwartaal uitkomt tussen de 600 en 640 miljoen euro.