Werknemers in de kleinmetaal gaan meer verdienen. Hun salaris gaat omhoog, en een paar premies komen voor rekening van de werkgevers. Dat levert ze in de komende 22 maanden in totaal 3,5 procent op. Jongeren krijgen nog een extra bonus, oudere werknemers behouden hun recht op vroegpensioen als ze door de crisis hun baan kwijtraken. Dat hebben vakbond FNV Metaal en de werkgeversorganisatie FWT vrijdagavond laten weten.
Nu de werkgevers en de vakbonden akkoord zijn, is het woord aan de vakbondsleden. Zij krijgen de komende weken de tijd om zich uit te spreken.
De vakbonden en de werkgevers in de kleinmetaal waren eerder op de dag weer gaan praten over de cao. ,,De werkgevers in de kleinmetaal hebben in tegenstelling tot de grootmetaal aangegeven dat zij bereid zijn om op onze eisen in te gaan voor waardering en een normale loonsverhoging. Vanmiddag gaan wij daarom met jullie werkgevers, verenigd in de FWT, om de tafel. Dit kan wel eens het laatste zetje zijn om tot een goed cao-akkoord te komen”, zei onderhandelaar Jacqie van Stigt van FNV Metaal op een druk bezochte stakingsdag in Bunnik.
Geen beweging
In de grootmetaal is er nog geen enkele beweging. De werkgevers houden volgens FNV Metaal vast aan ,,forse verslechteringen in onder meer de zeggenschap van werktijden en een nullijn voor 12 maanden”. Daarom dreigt de vakbond met ,,hardere acties”. Daar komt maandag misschien meer duidelijkheid over.
De cao-onderhandelingen voor de groot- en kleinmetaal liepen in de zomer stuk op de looneis en andere zaken die de bonden willen realiseren. Sinds 20 september zijn er stakingen en werkonderbrekingen in de metaalsector. Daarbij zijn steeds andere regio's, branches en bedrijven aan de beurt.
Staking
Vrijdag legden in Eindhoven volgens de vakbond zo'n 500 werknemers van DAF Trucks het werk neer. Ruim 600 stakende installateurs en liftmonteurs kwamen bijeen op de stakingsdag in Bunnik.
De kleinmetaal (Metaal en Techniek) is een van de grootste cao’s in Nederland met zo’n 325.000 mensen. In de grootmetaal werken 150.000 mensen in onder meer de automobielindustrie, metaalgieterijen, truckbouw, scheepsbouw, chips- en halfgeleiders, vliegtuigbouw, machinefabrieken en als toeleverancier.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl