De Airlander 10 – een hybride vliegtuig dat voor verschillende doelen kan worden gebruikt – werd door zijn maker, het Britse Hybrid Air Vehicles, aangekondigd als het langste vliegtuig ter wereld. Bij de meest recente update op 23 januari is het nóg langer gemaakt.
Aan het nieuwe, en langere ontwerp dat onlangs werd onthuld, zijn verschillende verbeteringen aan gebracht. Ook zijn volgens de producent de efficiëntie en sommige functionaliteiten verbeterd.
Het bedrijf werkt momenteel samen met Collins Aerospace en de universiteit van Nottingham aan de elektrische aandrijving. De bedoeling is dat toekomstige versies van de Airlander 10, die volgens plannen hybride-elektrisch moet worden, 90 procent minder broeikasgassen zullen uitstoten.
Het luchtschip heeft weinig infrastructuur nodig en is relatief stil, aldus de producent.
De Airlander 10 heeft een laadvermogen van 10 ton en kan vijf dagen lang in de lucht blijven, waar het een maximale afstand van ruim 7.400 kilometer kan afleggen. Het kan een maximale hoogte bereiken van ruim 6 kilometer.
Het laadvermogen, de vluchtduur en de maximale afstand kunnen echter verschillen per toestel, afhankelijk waarvoor het wordt gebruikt.
De Airlander 10 heeft volgens de producent meerdere potentiële doeleinden: defensie en veiligheid, logistiek, luxereizen, kustwachttaken en privévluchten voor klanten.
Om aan deze verschillende doeleinden tegemoet te komen, kunnen interieur en accessoires worden aangepast. Zo zijn er faciliteiten voor bemanningsleden als de Airlander 10 wordt gebruikt voor maritieme doeleinden of kustwachttaken. Volgens de producent kan het toestel worden gebruikt voor defensie en veiligheid met sensoren aan boord die dienen om data te verzamelen.
Het oorspronkelijke idee voor 'The Flying Bum' (de Vliegende Kont) werd enkele jaren geleden aangekondigd, maar de nieuwe versie voor productie is onthuld op 11 januari.
Scroll naar beneden om de veranderingen te zien en hoe die het luchtschip zullen verbeteren:
Dankzij onder meer een meer gestroomlijnde vorm, aangepaste aandrijving en een ander landingsgestel heeft de Airlander 10 minder last van luchtweerstand.
Hierdoor verbruikt de Airlander aanzienlijk minder brandstof en heeft het toestel 75 procent minder uitstoot dan "een vergelijkbaar vliegtuig", aldus de fabrikant.
De fabrikant beweert dat het toestel dankzij een betere besturing ook beter opstijgt, klimt, daalt en landt.
Ook heeft het toestel een boegschroef die de besturing op lage hoogten en op de grond significant verbetert. Dit betekent minder werk voor de piloot en een groter vermogen om te kunnen vliegen in minder gunstige weersomstandigheden zoals hoge windsnelheden.
Anders dan straaljagers, jachten of helikopters kan The Flying Bum opstijgen en landen vanaf land, ijs en woestijn. Het toestel heeft niet de gebruikelijke infrastructuur voor landen en opstijgen nodig. Dat maakt de Airlander 10 ook goedkoper.
De Airlander heeft een vernieuwde voorwaartse aandrijving. Die versterkt de controle en doet gewicht en luchtweerstand afnemen, wat het landen en opstijgen weer vereenvoudigt.
De nieuwe cabine meet nu 195 vierkante meter. De volledige lengte van het interieur bedraagt 95,5 meter, waarmee het toestel weer een stuk langer is dan de initiële 92 meter van het vorige ontwerp, aldus de BBC.
"Gasten ontvangen, dineren en entertainment van hoge kwaliteit. Het kan allemaal worden aangeboden in een setting van adembenemende vergezichten", zo prijst HAV de aantrekkelijke opties van de Airlander aan op zijn website.
De cabine is personaliseerbaar en heeft opties als in-flight WiFi.
Bron: BBC
Er zullen ook minder lange toestellen beschikbaar komen.
The Flying Bum biedt ruimte aan 16 overnachtende passagiers, er kunnen er 40 dineren.
HAV heeft ook de toegankelijkheid van de werkplaatsen en onderhoudstations verbeterd om sneller reparaties te kunnen uitvoeren.
Het toestel kan het landingsgestel compleet intrekken tijdens het vliegen, wat de luchtweerstand verder verkleint en waardoor de passagiers een nóg mooier uitzicht hebben...
HAV mikt op certificering van het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA), zodat het in zowel Europa als in de VS mag vliegen.
De onderneming wil CO2-neutraal zijn.
Wie een Airlander 10 wil bestellen, mag daar minimaal 38 miljoen euro voor neertellen, aldus Robb Report.
Bron: Robb Report
Planning is om in 2024 daadwerkelijk te gaan vliegen.
Lees meer over luchtvaart:
- KLM en TU Delft gaan de Flying-V ontwerpen, een vliegtuig met een opvallende V-vorm
- De langste non-stop vlucht ooit, met passagiers, duurt nu 19 uur en 19 minuten – inzittenden werden onderworpen aan een jetlag-studie
- Dit is de HondaJet Elite, één van de goedkoopste privéjets ter wereld, die nog wel bijna €5 miljoen kost