Het wordt de eerste officiële daad van bestuursvoorzitter Pierre-Henri Gourgeon, die donderdag met 94 procent van de stemmen voor 4 jaar werd herkozen.
Zijn tweede klus als nieuwe voorzitter wordt lastiger. Op de bestuursvergadering van 27 juli staan twee zware onderwerpen op de agenda: de order van een honderdtal nieuwe vliegtuigen en een nieuwe topman voor de groep.
Keuzes
AirFrance-KLM moet de keuze maken tussen de Boeing 787 of de A350 van Airbus om oudere toestellen in de vloot te vervangen.
Ook moet eind juli een keuze gemaakt worden wie de nieuwe algemeen directeur van AirFrance wordt, wat weer alles te maken heeft met een nieuwe bestuursstructuur die de groep moet krijgen. Bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta voorziet dat dit voor het eind van het jaar rond is.
Synergievoordelen
Binnen die structuur komt volgens de Franse krant Les Echos een bestuur voor de hele groep. Daardoor zouden meer synergievoordelen behaald kunnen worden en is het makkelijker om een nieuwe bedrijf, zoals Alitalia waarin de groep een kwart van de aandelen bezit, te integreren.
Daarvoor zouden twee algemeen directeuren nodig zijn, een voor KLM en een voor AirFrance. Volgens Les Echos zijn er drie kandidaten in de race, van wie twee interne: Bruno Matheu, commercieel directeur bij AirFranceKLM en Frédéric Gagey, de financieel directeur van KLM.
De derde is een buitenstaander, Alexandre de Juniac, die eerder werkte op het Franse ministerie van Financiën en bij Thales.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl