Het Nederlandse bedrijf AirFi haalt 1,3 miljoen euro op bij investeringsfonds Mainport Innovation Fund. In totaal heeft AirFi 7,5 miljoen nodig voor de verdere uitrol van haar vliegtuig-wifi. Dat wordt geen enkel probleem: AirFi gaat namelijk als een speer.
In het vliegtuig op je laptop of smartphone films kijken, het laatste nieuws volgen, gamen met je medepassagiers, taxfree shoppen, vluchtinformatie bekijken. Zo ongeveer alles wat je online doet, maar dan offline, hoog in de lucht.
Het kan dankzij AirFi, het wifi-kastje van de gelijknamige Nederlandse onderneming. Volgens het Financieele Dagblad is AirFi bezig met een onstuimige opmars in de internationale luchtvaartwereld. Inmiddels vliegen zo’n 170 vliegtuigen met AirFi, een aantal dat in snel tempo toeneemt.
Klein, licht en volstrekt idiot proof
Een AirFi-kastje is een zender ter grootte van een baksteen dat verbinding met het internet maakt zodra een vliegtuig aan de grond staat. AirFi haalt de meest recente kranten, tijdschriften en websites op zodat ze offline beschikbaar zijn voor de passagiers.
Die geringe omvang is de sleutel tot AirFi’s succes. Er zijn maar weinig wettelijke beperkingen en de kastjes zijn kinderlijk eenvoudig te installeren: de crew legt ze gewoon ergens in het vliegtuig neer. Appeltje-eitje in vergelijking met traditionele internetsystemen. Voor de inbouw van zo’n systeem staat een toestel namelijk al snel drie dagen aan de grond.
Bovendien zijn die systemen loodzwaar in vergelijking met het AirFi-kastje. Met z'n gewicht van één kilo is de AirFi honderd maal lichter dan een gemiddeld inbouwsysteem. Gegeven dat een kilo negen cent per gevlogen vliegmijl per uur kost, is de keuze van een maatschappij dan snel gemaakt. Jaarlijks betaalt een luchtvaartmaatschappij 10.000 euro per kastje, een gemiddeld toestel kan met 2 kastjes vooruit.
AirFi, de ongezochte vondst
Eerder ontwikkelde AirFi een digitaal informatiesysteem voor cabinepersoneel, MI Airline. Het wifi-netwerk AirFi werd in het kielzog hiervan ontwikkeld, en was bedoeld om de tablets van de crew met elkaar te verbinden. Daaruit volgde als vanzelf de vraag of niet ook passagiers van het netwerk gebruik konden maken.
De rest is geschiedenis: AirFi verhuurt de kastjes nu aan 15 maatschappijen waaronder KLM, TUI, Corendon en Transavia, inmiddels verkopen 16 distributeurs het systeem. KLM gaat het aantal vluchten met kastjes de komende week uitbreiden.
Volgens AirFi-medeoprichter Job Heimerikx zijn luchtvaartmaatschappijen snel overtuigd van nut en noodzaak van de dienst. Heimerikx' ambitie is AirFi te laten uitgroeien tot de TomTom van inflight entertainment.
Financieringsronde verloopt voorspoedig
Financiers delen die mening. Maandag maakte AirFi bekend 1,3 miljoen euro te hebben opgehaald bij Mainport Innovation Fund, een fonds waarin Schiphol en KLM participeren. In totaal moet er 7,5 miljoen worden opgehaald, waaronder een mkb-obligatie van 5 miljoen. Het ontbrekende bedrag moet van strategische partners komen.
Lees ook
Hoe Airbus de markt voor superjumbojets totaal verkeerd inschatte
Tapbier aan boord van KLM-vlucht? Voorlopig nog niet
Surf Air komt naar Europa: onbeperkt vliegen voor een vast bedrag per maand
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl