Dat zegt Airbus-topman Thomas Enders in een interview met de Franse krant Le
Parisien, dat vrijdag is gepubliceerd. "Wij bestuderen mogelijkheden om het
huidige systeem te verbeteren door op andere manieren de data te
verzamelen.”

Informatie voor onderhoudswerkzaamheden
Vliegtuigen geven nu al informatie per satelliet door voor
onderhoudswerkzaamheden. Andere gegevens worden echter nog steeds bewaard
via twee recorders, een voor vluchtinformatie en een voor de gesprekken in
de cockpit. Deze recorders moeten worden gevonden als er een vliegramp
plaatsvindt.

Na de ramp boven de Atlantische oceaan met een Airbus-toestel in juni dit
jaar, waarbij 228 mensen het leven verloren, zijn de recorders niet
teruggevonden. Daardoor is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het
toestel heeft kunnen neerstorten. "Om de veiligheid van de luchtvaart verder
te verbeteren, moeten we er zeker van zijn dat we de mogelijkheid hebben
alle vluchtinformatie terug te krijgen”, aldus Enders in Le Parisien.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl