- Door de crisis in het scheepstransport tijdens de pandemie is de vraag naar luchtvrachtvervoer flink toegenomen.
- Airbus en Boeing kregen tijdens de Dubai Airshow de nodige orders voor nieuwe vrachtvliegtuigen en het ombouwen van bestaande vliegtuigen.
- Terwijl Airbus zijn A350 Freighter introduceerde, moest Boeing de lancering van zijn 777X Freighter uitstellen.
- Lees ook: De prijs voor scheepstransport is binnen een jaar met 500% gestegen – container China-Europa kost €12.000
Internationale vliegshows zijn voor luchtvaartmaatschappijen de ideale gelegenheid om hun laatste en belangrijkste innovaties te laten zien die de vliegervaring van hun reizigers verbeteren. Maar tijdens de Dubai Airshow van dit jaar waren niet alleen reizigers de grote winnaars, maar ook pakketjes.
Luchtvracht is tijdens de pandemie belangrijker dan ooit. Het belang ervan is alleen maar groter geworden door de huidige crisis in de scheepvaart. Bedrijven die in het verleden vertrouwden op vrachtschepen tasten nu in de buidel om hun spullen ter vervoeren via de lucht.
Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing profiteren daar volop van en hadden niet te klagen over een gebrek aan orders in Dubai.
Boeing begon de vliegshow met orders voor zijn Boeing Converted Freighters, waaronder negen 767-300BCF’s voor bezorgdienst DHL Express en elf 737-800BCF’s voor leasebedrijf Icelease. Ook werden drie nieuwe conversielijnen aangekondigd, een in Londen en twee in Canada, die Boeing in staat stelt meer lijnvliegtuigen om te bouwen naar vrachtvliegtuigen. Dat proces kan maanden duren en is afhankelijk van de grootte van het toestel.
Airbus kondigde het Airbus A350 Freighter-project aan met een order voor zeven toestellen door Air Lease Corporation. Dat wordt daarmee de eerste Airbus van de nieuwe generatie die zich op het vrachtsegment stort. De A350 Freighter moet rond 2026 af zijn en kan tot 109 ton aan vracht vervoeren met minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
Boeing stelde de lancering van de vrachtvariant van het nieuwe 777X-toestel juist uit. Dat wordt het grootste tweemotorige passagiersvliegtuig ter wereld, maar de vrachtversie wordt voorlopig nog niet gecertificeerd.
Dat komt volgens vicepresident Mike Fleming van Boeing mede door de problemen die Boeing ondervindt bij het certificeren van drie andere commerciële toestellen.
"Als het vrachttoestel het enige was geweest dat we deze herfst te doen hadden gehad, dan hadden we het voor elkaar gekregen", zei Fleming in Dubai tegen journalisten over de 777X Freighter. De toestellen 777-900, 737 Max 7 en 737 Max 10 van Boeing moeten nog gecertificeerd worden en het 777X-project heeft al eerder vertraging opgelopen ten opzichte van de oorspronkelijke planning.
Fleming gaf geen inschatting van hoeveel tijd het 777X Freighter-project zal kosten, maar voorziet ook geen problemen. Boeing heeft in het verleden van vrijwel elk toestel ook een vrachtvariant geïntroduceerd, waaronder van de 727, 737, 747, 757 en 767.
"We hebben vele vrachttoestellen ontwikkeld, dat doen we met vrijwel al onze modellen", zei Fleming. "Er is altijd een vrachtversie inbegrepen in het plan als we een nieuw toestel introduceren en dat is nooit al te ingewikkeld."
Andere deals
Israel Aerospace Industries wist ook een nieuw klant te werven: Emirates laat vier van zijn Boeing 777-300ER toestellen ombouwen tot vrachtvliegtuigen. Volgens vicepresident Nabil Sultan van Emirates SkyCargo is het een goed moment, omdat een deel van de enorme Boeing-vloot het einde van zijn passagiersleven nadert.
De 'Big Twin', zoals IAI het project noemt, wordt het grootste tweemotorige vrachtvliegtuig ter wereld en maakt deel uit van het vervangen van de Boeing 747-toestellen. Maar Emirates zet niet al zijn kaarten op het ombouwen van toestellen en heeft ook twee nieuwe Boeing 777-200 Freighter-toestellen besteld ter waarde van 704 miljoen dollar.
"Als je zo'n mix hebt, ben je veel beter in staat aan je marktbehoeften te voldoen. Daarom blijven we enerzijds nieuwe toestellen kopen en laten we anderzijds toestellen ombouwen", zegt Sultan tegen Insider.
Airbus wist een dag na afloop van de Dubai Airshow een tweede klant te werven voor de A350 Freighter en kondigde een deal aan met het Franse transportbedrijf CMA CGM. De Fransen kopen vier A350F-toestellen om hun vloot van vijf A330-200 Freighter-toestellen en 545 vrachtschepen mee aan te vullen.
LEES OOK: Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd aan de hand van 37 historische foto’s