- Airbus schrapt voor het eind van 2021 zo’n 2400 banen binnen z’n defensie- en ruimtevaartdivisie.
- De Europese rivaal van Boeing dook vorig jaar diep in de rode cijfers doordat het grote defensiebestellingen misliep.
- De grootste klap zal vallen in Duitsland, gevolgd door Spanje. Ook verdwijnen er banen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Airbus, de Europese rivaal van het Amerikaanse Boeing, zet het mes in zijn defensie- en ruimtevaartdivisie. Daar schrapt de Europese rivaal van Boeing komende jaren bijna 2400 van de 35.000 banen, in een poging dit verlieslatende onderdeel weer winstgevend te maken.
De operatie moet eind 2021 zijn afgerond.
Airbus bouwt onder andere de Ariane-raketten voor de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, maar kampt desondanks met een tegenvallend aantal orders in de ruimtevaartmarkt. Ook zijn diverse grote defensiebestellingen bij het bedrijf uitgesteld.
Airbus in de rode cijfers door militair transportvliegtuig A400M
Dat Airbus vorig jaar diep in de rode cijfers is gedoken, werd onlangs bekend. Het concern moest onder meer 1,2 miljard euro afschrijven in verband met tegenvallende vooruitzichten voor de verkoop van het militair transportvliegtuig A400M. Een van de reden is het Duits exportverbod naar Saudi-Arabië, waardoor het lucht- en ruimtevaart bedrijf ineens een grote deal voor z’n A400M misliep.
De tweede financiële klap die het bedrijf te verduren kreeg, was de beslissing van de Duitse luchtmacht om, door aanhoudende technische problemen, op het laatste moment af te zien van de aanschaf van het militaire transportvliegtuig.
Verder ondervindt Airbus veel hinder van een Duitse exportverbod op uitvoer naar Saudi-Arabië. Ook was de onderneming miljarden kwijt aan een schikking in een omkopingszaak.
Duitsland verliest de meeste banen
In het persbericht dat Airbus woensdag publiceerde wordt een overzicht gegeven van het aantal banen dat per land zal worden geschrapt. In Duitsland is de impact het grootst, daar schrapt Airbus zo'n 830 banen, gevolgd door Spanje waar 630 positie verdwijnen. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk wordt er gekort op personeel.
Lees meer over luchtvaart:
- Dit zijn 6 problemen met de Boeing 737 Max 8 waarvan piloten eerder melding maakten
- Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd in 37 foto’s
- Deze foto’s laten zien hoe ingrijpend de productiestop van de 737 MAX is voor Boeing
- 2019 was een van de veiligste jaren ooit voor de luchtvaart, ondanks de ramp met de 737 MAX