- Airbus en Boeing verkopen hun passagiersvliegtuigen niet alleen aan luchtvaartmaatschappijen, maar ook aan superrijken.
- In een kwart eeuw heeft Boeing zo’n 250 Business Jets verkocht aan koninklijke families en andere miljardairs.
- Passagiersvliegtuigen bieden meer ruimte dan traditionele privéjets voor bijvoorbeeld kingsize-bedden en meerdere douches.
- Lees ook: Deze ontwerper bouwt privéjets van $250 miljoen met meerdere badkamers, open haarden en inloopkasten – zo ziet zijn baan eruit
Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing verkopen hun passagierstoestellen niet alleen aan luchtvaartmaatschappijen, maar ook aan koninklijke families en andere miljardairs. Een omgebouwd passagiersvliegtuig biedt meer ruimte dan een privéjet.
In de toestellen van zowel Boeing als Airbus zijn douches te vinden, eet- en vergaderruimtes en ruime (privé-)slaapkamers. In de afgelopen 25 jaar heeft Boeing al zo’n 250 Business Jets verkocht aan superrijken.
De vraag naar privétoestellen is sterk toegenomen in de coronapandemie, omdat mensen die zich dat kunnen veroorloven liever reizen zonder het risico besmet te raken.
Neem een kijkje in twee luxetoestellen van Airbus en Boeing die bedoeld zijn voor de rijksten der aarde.
Check deze twee omgebouwde passagiersvliegtuigen voor superrijken
Check deze twee omgebouwde passagiersvliegtuigen voor superrijken
-
Het bezit van een privéjet is een uiting van rijkdom. Een eigen passagiersvliegtuig is het ultieme statussymbool.
Thomas Pallini/Insider
-
Superrijke reizigers kochten tijdens de coronapandemie volop eigen vliegtuigen, omdat ze niet besmet willen raken als ze op reis gaan.
Thomas Pallini/Insider
-
Terwijl kopers van een eerste toestel kiezen voor een instapmodel, ruilen sommige superrijken hun privéjet nu in voor een omgebouwd passagiersvliegtuig.
Thomas Pallini/Insider
-
Zowel Boeing als Airbus constateren hernieuwde belangstelling voor hun zakelijke toestellen sinds het versoepelen van de reisbeperkingen.
Airbus
-
Boeing heeft in de afgelopen jaar 250 zakelijke toestellen verkocht, onder meer aan de Nederlandse koninklijke familie en motivatiecoach Tony Robbins.
Neem een kijkje in de Boeing 737 van Tony Robbins.
Silver Air
-
Boeing en Airbus toonden tijdens de Dubai Airshow 2021 twee van hun omgebouwde passagiersvliegtuigen: de Airbus ACJ320neo en de Boeing Business Jet 737.
Thomas Pallini/Insider
-
Bij het instappen in een Boeing-jet worden gasten verwelkomd in een keukentje met bar waar op een scherm het logo 'BBJ' te zien is.
Thomas Pallini/Insider
-
Een korte gang leidt naar de passagierscabine, die de meeste ruimte van het toestel inneemt.
Thomas Pallini/Insider
-
Kleine ruimtes naast het gangetje zijn bestemd voor de crew, waaronder een rustruimte met twee stapelbedden.
Thomas Pallini/Insider
-
In de luxe zitruimte is plek voor ongeveer zeven passagiers.
Thomas Pallini/Insider
-
Aan de ene kant bieden stoelen veel beenruimte. Dit gedeelte wordt meestal gebruikt door de belangrijkste passagier aan boord.
Thomas Pallini/Insider
-
Aan de andere kant staan meerdere stoelen en een bank voor een meer informele setting.
Thomas Pallini/Insider
-
De zeven stoelen aan boord van de Boeing Business Jet nemen merkbaar minder ruimte in dan in een kleinere privéjet en dat is een van de duidelijke pluspunten van het toestel.
Thomas Pallini/Insider
-
"Als we iemand die gewend is aan kleinere businessjets het toestel laten zien, dan zijn ze gelijk diep onder de indruk van de ruimte aan boord", zei directeur JD Detwiler van Boeing Business Jets tijdens een persconferentie. "Het is echt nergens mee te vergelijken. Het niveau van comfort is ongeëvenaard."
Thomas Pallini/Insider
-
Verderop is een vergader- en dinerruimte met vier stoelen om een grote houten tafel.
Thomas Pallini/Insider
-
Daar kunnen passagiers eten en desgewenst vergaderen. Dit Boeing-toestel maakt deel uit van de huidige vloot van de luchtvaartmaatschappij en wordt gebruikt door bestuurders.
Thomas Pallini/Insider
-
De nog overgebleven compartimenten zijn bedoeld voor de hoofdpassagier en bestaan uit leef- en werkruimtes.
Thomas Pallini/Insider
-
Deze kleine ruimte kan dienen als kantoor, compleet met een bureau, stoel en driepersoonsbank. Het compartiment kan middels een deur volledig worden afgesloten van de rest van het vliegtuig als dat nodig is.
Thomas Pallini/Insider
-
's Nachts kan het kantoortje gebruikt worden als slaapkamer voor een persoon, omdat de divan ook als bed kan dienen.
Thomas Pallini/Insider
-
De hoofdpassagier heeft een eigen slaapkamer met een queensizebed.
Thomas Pallini/Insider
-
Naast de slaapkamer zit een ruim toilet met wastafel.
Thomas Pallini/Insider
-
Een ander groot pluspunt van het omgebouwde passagiersvliegtuig is de douche. Ook in privéjets kunnen douches ingebouwd worden, maar gezien het ruimtegebrek en de watercapaciteit is dat niet eenvoudig.
Thomas Pallini/Insider
-
Dit Boeing-toestel heeft twee douches als bewijs voor hoeveel ruimte er beschikbaar is: eentje per badkamer.
Thomas Pallini/Insider
-
Beide douches hebben glazen wandjes en luxe douchekoppen, zoals je ook thuis of in een goed hotel kan aantreffen.
Thomas Pallini/Insider
-
Zo'n vliegend penthouse is natuurlijk niet compleet zonder kledingkast in de master bedroom.
Thomas Pallini/Insider
-
Op grote schermen kunnen films bekeken worden, maar ze kunnen ook worden gebruikt voor presentaties of het tonen van de vliegroute.
Thomas Pallini/Insider
-
Er is ook een scherm boven de vergadertafel, waardoor de ruimte ideaal is voor vergaderingen en presentaties.
Thomas Pallini/Insider
-
De 737 is het kleinste en meest populaire toestel in de line-up van Boeing Business Jet. Er zijn er tot nu toe zo'n 200 van verkocht.
Thomas Pallini/Insider
-
De BBJ 1, gebaseerd op de 737-700, heeft een bereik van meer dan 11.000 kilometer en kan meer dan 14 uur in de lucht blijven.
Thomas Pallini/Insider
-
Het toestel van Airbus wordt gevlogen door het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Acropolis Aviation. Hij is gebaseerd op de Airbus A320neo, die iets groter is dan de BBJ 737 en energiezuinigere motoren heeft die bijdragen aan een groter bereik.
Thomas Pallini/Insider
-
De passagiers van de ACJ320neo worden welkom geheten in een grote ovalen foyer. Het voorste kwart van het vliegtuig bestaat uit werkruimtes voor de crew.
Thomas Pallini/Insider
-
De stewards en stewardessen kunnen hun werk doen en eventueel achter slapen achter deze houten muren.
Thomas Pallini/Insider
-
De belangrijkste keukenruimte is aan het zicht onttrokken. De stewards en stewardessen kunnen daar de maaltijden en de drankjes klaarmaken voor de passagiers.
Thomas Pallini/Insider
-
Recht tegenover de keuken is de rustruimte voor het cabinepersoneel, met twee stapelbedden waar ze kunnen slapen tijdens langere vluchten.
Thomas Pallini/Insider
-
De leefruimtes liggen zijn allemaal met elkaar verbonden. Als alle deuren open zijn, kan je helemaal doorkijken tot de laatste ruimte.
Thomas Pallini/Insider
-
Er kunnen in totaal 19 passagiers meevliegen met het toestel, vergezeld door zes crewleden.
Thomas Pallini/Insider
-
Net als in het Boeing-toestel zijn er in het voorste compartiment twee soorten stoelen. Aan de ene kant zijn stoelen met veel beenruimte.
Thomas Pallini/Insider
-
En aan de andere kant is er een mix van comfortabele stoelen en een driepersoonsbank.
Thomas Pallini/Insider
-
En net als in de Boeing-jet zit de eet- en vergaderruimte direct achter het voorste compartiment. Maar daar houden de overeenkomsten op.
Thomas Pallini/Insider
-
Er zijn in totaal zes stoelen voor de twee door het gangpad van elkaar gescheiden tafels. Maar ze kunnen via een tafelblad samengevoegd worden tot een grote tafel.
Thomas Pallini/Insider
-
En er zijn ook stoelen voor een wat informelere bijeenkomst.
Thomas Pallini/Insider
-
Het laatste zitgedeelte is bijna identiek met luxe stoelen aan de ene kant en een mix van comfortabele stoelen en een bank aan de andere kant. Dat is typisch voor een charter, waarbij meer waarde wordt gehecht aan extra stoelen dan extra privéruimtes.
Thomas Pallini/Insider
-
De allerlaatste leefruimte is een privéslaapkamer met een kingsizebed.
Thomas Pallini/Insider
-
Aangezien de ACJ320neo 12.500 kilometer aan een stuk kan vliegen – oftewel meer dan 15 uur – is de slaapkamer alleen maar extra belangrijk.
Thomas Pallini/Insider
-
Er is geen privékantoor aan boord van deze Airbus, maar de make-uptafel in de slaapkamer kan ook fungeren als bureau.
Thomas Pallini/Insider
-
Direct naast de slaapkamer zit een badkamer met inloopdouche.
Thomas Pallini/Insider
-
Er is maar een douche geinstalleerd in dit toestel, tegen twee douches in die van Boeing. Dat ligt puur aan de voorkeuren van de eigenaar.
Thomas Pallini/Insider
-
Het kopen van een vliegtuig lijkt veel op het kopen van een auto, in de zin dat mensen goed kijken naar voor- en nadelen van de Boeing versus de Airbus. "Als je voor comfort en modern gaat, kies je voor Airbus. Als je bereik wil, ga je voor Boeing", zegt CEO Andrea Zanetto van Comlux Aviation tegen Insider.
Thomas Pallini/Insider
-
Boeing biedt een groter bereik en heeft een meer klassiek ontwerp, terwijl Airbus volgens Zanetto bekendstaat om zijn grootte en om de moderne uitstraling.
Thomas Pallini/Insider
-
De keuze tussen de twee vliegtuigbouwers komt vaak neer op persoonlijke voorkeur.
Thomas Pallini/Insider
-
"Het komt neer op 'I like Boeing' of 'I like Airbus'", zegt Zanetto. Noord-Amerikanen hebben wellicht een voorkeur voor Boeing, terwijl Europeanen misschien eerder voor Airbus kiezen.
Thomas Pallini/Insider
-
Wat de operationele kosten betreft, is er nauwelijks verschil tussen beide vliegtuigbouwers, zegt Zanetto.
Thomas Pallini/Insider
-
De privétoestellen van Airbus en Boeing zijn niet bedoeld om ruimte te bieden aan honderden mensen zoals reguliere passagiersvliegtuigen. Het maximum aantal passagiers ligt voor beide toestellen onder de dertig.
Thomas Pallini/Insider
-
Er zijn geen rijen van stoelen of iets dergelijks.
Thomas Pallini/Insider
-
En hoewel beide toestellen meer passagiers kunnen vervoeren dan privéjets van Gulfstream, Bombardier of Dassault Aviation betalen de eigenaren vooral extra voor een betere reiservaring en niet zozeer voor extra stoelen.
Thomas Pallini/Insider
-
"Twaalf mensen hier is een heel andere ervaring [dan in een gewone privéjet], het heeft echt een huiselijke sfeer", zegt Zanetto.
Thomas Pallini/Insider
-
Meer over luchtvaart? Check dan ook deze artikelen:
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten
- Een Airbus A340 is voor het eerst geland op Antarctica – dit is de geschiedenis van de luchtvaart op het 7e continent
- Iedere landingsbaan heeft 2 nummers op het asfalt staan – om deze reden
- Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd aan de hand van 37 historische foto’s
- De Boeing 777X is voorzien van de grootste vliegtuigmotor ter wereld – zo ziet het bakbeest eruit