- De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft met succes een project voor volledig autonoom vliegen afgerond.
- Na 500 testvluchten blijkt de A350-1000 XWB zonder hulp van piloten zelfstandig te kunnen opstijgen, landen en taxiën.
- De nieuwe technologie zet de deur open voor volledig autonome passagiersvluchten, al benadrukt Airbus dat piloten een belangrijke rol blijven spelen.
De automatische piloot van vliegtuigen neemt piloten na het opstijgen veel werk uit handen, maar Airbus gaat nog een flinke stap verder. De Europese vliegtuigbouwer kan een passagiersvliegtuig nu zelf laten opstijgen, landen en taxiën zonder enige input van piloten.
Airbus heeft in juni het testprogramma ‘Autonomous Taxi, Take-off and Landing’ uitgevoerd, waarbij de piloten alleen maar toekeken hoe de nieuwe Airbus A350-1000 XWB alle belangrijke handelingen zelf uitvoerde.
Er zijn meer dan 500 vluchten gedaan waarbij het toestel gebruikmaakte van beeldherkenningstechnologie en zo ‘ogen’ kreeg. De technologie is geïntegreerd met buitencamera’s van de A350 waardoor het toestel volgens Airbus volledig zelfstandig kan vliegen.
De eerste belangrijke stap van het project werd afgelopen december al genomen toen Airbus het toestel volledig autonoom liet opstijgen vanaf luchthaven Toulouse-Blagnac Airport in Frankrijk. De piloten hoefden het vliegtuig alleen maar op de startbaan te zetten. Daarna konden ze toekijken hoe het vliegtuig zelf de lucht in ging.
Nu Airbus heeft aangetoond dat de A350 ook zelf kan landen en taxiën, staat de deur open voor volledig autonome vluchten.
Bekijk hieronder hoe Airbus zover gekomen is:
Airbus begon in 2018 met het testprogramma, dat officieel het Autonomous Taxi, Take-off and Landing-project (ATTOL) heet.
Bron: Airbus
Er werd gekozen voor de Airbus A350-1000 XWB die als een van de nieuwste toestellen van de vliegtuigbouwer toch al hoogwaardige technologie aan boord had.
De A350 heeft camera’s aan boord die piloten tijdens het taxiën zicht geven vanaf de staart en het landingsgestel. Die beelden zijn gebruikt voor het project.
Ook passagiers kunnen de beelden van die camera’s bekijken tijdens het opstijgen en landen.
Airbus heeft het camerasysteem geïntegreerd met nieuwe technologie om het toestel ‘ogen’ te geven. Zo kan het vliegtuig zelf de start- en landingsbaan ‘zien’.
De eerste succesvolle autonome test was in december toen het vliegtuig helemaal zelf opsteeg.
Piloten hoefden de A350 alleen maar op de startbaan te zetten. Het toestel steeg daarna geheel zelfstandig op het juiste tijdstip op.
Wind of andere factoren kunnen een toestel bij het opstijgen uit koers brengen. Dan moet de piloot ingrijpen. Dat was hier niet het geval, want het vliegtuig deed zelf al het werk.
Hier een blik op de cockpit waarbij de gezagvoerder wel zijn hand bij het bedieningspaneel heeft, maar geen enkele handeling verricht.
Toen de A350 het zelfstandig opstijgen eenmaal onder de knie had, werd het tijd het toestel te leren hoe te landen.
Bijna alle passagiersvliegtuigen kunnen landen met een hoge mate van automatisering, met dank aan informatie via gps en radiosignalen. Maar in deze autonome tests moet het vliegtuig al het werk doen.
Bron: Airbus
Er zijn in totaal 30 autonome landingen gedaan tijdens het testprogramma. Na 500 vluchten in totaal heeft Airbus het project tot een succes verklaard.
Bron: Airbus
Airbus heeft ook tests gedaan met autonoom taxiën. Dat is moeilijk, omdat taxibanen minder makkelijk te herkennen zijn dan start- en landingsbanen. Vanwege de complexiteit is dit altijd een taak van de piloten geweest.
Bron: Airbus
De nieuwe technologie kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop luchtvaartmaatschappijen hun toestellen gebruiken, zeker gezien de groeiende populariteit van de A350 die al volop wordt ingezet door Fiji Airways…
…Virgin Atlantic Airways…
…British Airways…
…Cathay Pacific…
…Delta Air Lines…
…Air France…
…South African Airways…
…Singapore Airlines…
…en Qatar Airways.
Airbus gaat volop verder met de automatiseringstechnologie – niet alleen voor passagiersvliegtuigen, maar ook bij de militaire divisie.
In april wist een Airbus A310 MRTT als allereerste toestel ooit volledig autonoom een ander vliegtuig bij te tanken in de lucht.
Het was een harde klap voor Boeing dat de Amerikaanse overheid koos voor de Airbus A330 MRTT als nieuw tankvliegtuig.
Wat betreft passagiersvluchten zegt Airbus dat piloten voorlopig zeker zijn van hun baan. De nieuwe technologie helpt om vliegen veiliger te maken en het werk te verlichten.
Bron: Airbus
Toen het testprogramma begon was er een tekort aan piloten in de luchtvaartsector.
Nu er vanwege de coronapandemie veel minder gevlogen wordt, zitten luchtvaartmaatschappijen juist met een overschot aan beroepsvliegers.
‘Ook met de autonome technologieën om vliegoperaties en de prestaties van toestellen te verbeteren, blijven piloten de kern vormen van het vliegen’, stelt Airbus in een persbericht.
Bron: Airbus