De Airbus A380 mag dan het grootste passagiersvliegtuig in de geschiedenis zijn, het toestel is ook zeer controversieel en verkoopt maar moeizaam.
Momenteel komen de eerste tweedehands toestellen op de markt.
De Europese vliegtuigbouwer Airbus bedacht de A380 dertig jaar geleden al, met de ambitie om een revolutie in vliegreizen te ontketenen. De vergezichten waren toen overtuigend: comfort en zelfs ongekende luxe voor passagiers en een potentiële melkkoe voor de vliegmaatschappijen.
Helaas is de A380 niet het succes waar Airbus op hoopte. In tegenstelling tot het werkpaard waar het bedrijf op wedde, bedient de superjumbo tegenwoordig vooral een nichemarkt tussen de drukste luchthavens op aarde.
De verkoopcijfers vallen nog altijd tegen. Sinds de eeuwwisseling mocht Airbus slechts 331 orders tellen, waarvan bijna de helft voor rekening komt van Emirates.
Dat aantal staat in schril contrast met de extreem populaire A320 waar sinds de jaren 80 meer dan 8.000 exemplaren van zijn afgeleverd. Ook de kleinere A350 is met bijna 900 bestellingen vele malen gewilder, hoewel dat toestel pas sinds 2015 rondvliegt.
Sommige luchtvaartkenners, zoals Richard Aboulafia van consultancybureau Teal Group, noemen de Airbus A380 'de grootste fout in de geschiedenis van Airbus'. Volgens hem is de kist een slecht uitgevoerd ontwerp voor een markt die eigenlijk niet bestaat.
De kosten voor het project bedragen 15 tot 25 miljard euro, geld dat volgens Aboulafia beter was gegaan naar een fatsoenlijke 'opvolger' van de Boeing 757 of een antwoord op de 777X die Boeing binnenkort de lucht in wil sturen.
De Airbus A380 komt nu voor het eerst op de tweedehandsmarkt, omdat Singapore Airlines afscheid neemt van de oudste toestellen van het type. De eerste van die vliegtuigen is nu in gebruik bij chartermaatschappij HiFly, dat de buitenkant voorzag van een gigantisch koraalrif.
Business Insider kreeg de zeldzame kans om een A380 van dichterbij te bekijken toen Etihad Airways toegang verleende aan boord op JFK International Airport in New York.