Het enthousiasme is groot als in 2007 de eerste commerciële vlucht van de A380 plaatsvindt. Vliegtuigbouwer Airbus ziet grote kansen voor het nieuwe megatoestel en denkt dat het in de eerste twintig jaar zo’n 1.200 stuks kan slijten.
Ruim een decennium later is er weinig meer over van dat optimisme. De orders zijn opgedroogd. Donderdag kondigde Airbus aan met de productie van de A380 te stoppen. De laatste levering is in 2021.
Met een prijskaartje van ruim 300 miljoen euro per stuk is het een van de duurste vliegtuigen die ooit gebouwd is. In de reusachtige dubbeldekker passen als alleen economy-stoelen worden gebruikt meer dan 800 passagiers. Als een A380 ergens landt, staan de mensen te kijken.
Maar luchtvaartmaatschappijen letten juist steeds meer op de kosten, zeker met een fluctuerende olieprijs. De eigenschappen die de A380 uniek maken, zijn ook de eigenschappen die het toestel mogelijk de das omdoen.
Volgens sommige experts is het toestel twintig jaar te laat op de markt gekomen. Hoe dan ook, de A380 is een knap staaltje techniek. Kijk mee naar de roemruchte geschiedenis van het grootste passagierstoestel ter wereld: