Vliegtickets voor de businessclass kosten al snel duizenden euro’s, dus het is voor mij nooit een optie geweest om businessclass te vliegen.
Tot vorige week. Airbus kondigde aan dat het stopt met de productie van de A380, het grootste en duurste commerciële vliegtuig in de geschiedenis.
Het toestel, waarvan één exemplaar 300 miljoen euro kost, is indrukwekkend. Maar kopers zijn er maar nauwelijks. Alleen Emirates, de grootste luchtvaartmaatschappij van het Midden-Oosten, heeft meer dan honderd van deze toestellen.
De bovenverdieping van de A380 is bij Emirates gereserveerd voor de business- en firstclass. Passagiers krijgen daar een stoel die zich laat transformeren tot een bed. Je hebt dan ook een minibar, een tablet en een eigen televisie. Er is zelfs een speciale lounge waar stewardessen cocktails mixen.
Volgens veel kenners is de businessclass in de A380 van Emirates dan ook de crème de la crème van het vliegen.
Omdat mij een vlucht van 14 uur van Dubai naar New York te wachten stond, besloot ik mijn economy-kaartje te upgraden naar de businessclass. Dat kostte zo'n 4.800 euro.
Of dat het waard was, lees je hieronder.
Goedemorgen! Mijn reis begint in Dubai. Hoewel ik al een jaar voor mijn werk bij Business Insider op reis ben, is dit de eerste keer dat ik businessclass vlieg. Dat is ook wel te zien aan mijn extreem compacte bagage.
Bij Emirates geniet je niet alleen in het vliegtuig, maar begint de pret al voordat je op het vliegveld bent. Als businessclass-passagier krijg je namelijk een gratis taxi vanaf je verblijfsplek naar het vliegveld. Ik boek de taxi via de app van Emirates en de chauffeur is precies op tijd.
Bon: Emirates
Het vliegveld heeft een speciale ingang voor de businessclass, met eigen check-in-balies zonder rijen. Daarna volgt een wandeling van een paar honderd meter naar de security. Dat die wandeling vrij lang duurt, is niet zo gek als je bedenkt dat het vliegveld het op twee na grootste gebouw op aarde is. Maar na de security en een hoop luxewinkels zie ik 'm dan eindelijk: de businessclass-lounge.
De lounge ademt luxe. Alles is van leer of hout en de verlichting is prachtig. Het is een gigantische ruimte: er kunnen 1.500 passagiers zitten.
En dit is slechts één van de zes lounges van Emirates op de luchthaven. Hij is 2,5 jaar geleden helemaal opgeknapt voor 11 miljoen dollar en ziet er nog als nieuw uit.
Bron: Emirates
Er is genoeg eten te vinden: verse dips zoals hummus en moussaka.
Maar je kunt ook verschillende smaakjes water krijgen.
... en veel verse broodjes en salades.
Verder zijn er een hoop toetjes, zoals cheesecakes, cupcakes en baklava.
En is er een champagnelounge waar je vier verschillende soorten champagne kan uitproberen: de Moët Impérial, de Moët Rosé Impérial, de Moët & Chandon Grand Vintage en de Moët Nectar Impérial.
Maar als je niet van champagne houdt, zijn er genoeg andere opties. Zoals cocktails.
Uiteindelijk houd ik het simpel. Ik pak wat rijst, kip en een cheesecake met Oreo-smaak. Het smaakt prima, in ieder geval een stuk beter dan het eten dat je normaal gesproken op vliegvelden vindt.
Daarna is het tijd om te boarden. Dat kan direct vanuit de lounge van Emirates en klinkt geweldig, totdat je beseft hoe groot de lounge is. Ik heb behoorlijk wat moeite om de gate te vinden, al lukt dat uiteindelijk wel dankzij een aantal aardige medewerkers.
Vlak voordat ik aan boord ga, kan ik nog een blik werpen op mijn vliegtuig: de Airbus A380. Het is een wat ouder exemplaar van Emirates, want deze is al sinds 2010 in gebruik.
Bron: Flightera
Het vliegtuig is gigantisch, met een oppervlakte van 550 vierkante meter. De hele bovenverdieping is gereserveerd voor de business- en firstclass.
Bron: CNN
Er zijn 76 stoelen in de businessclass en 14 in de firstclass. Beneden, in de economyclass, is er ruimte voor 427 mensen. Met wat aanpassingen passen er wel 800 mensen in het toestel.
De firstclass is ontzettend luxe. Je krijgt er onder meer eigen sloffen en een ontzettend ruime stoel waar makkelijk een bed van is te maken.
In de businessclass heeft iedere cabine een kleine selectie van tijdschriften voor de passagiers. Een stuk beter dan het leesvoer dat je doorgaans in de economyclass krijgt.
Boven mijn stoel tref ik zelfs wat verse bloemen.
Terwijl ik begin aan de National Geopgraphic laat een stewardess het menu en de wijnkaart achter. We zijn dan nog niet eens opgestegen.
Ondertussen zorg ik ervoor dat ik de rest van mijn vlucht genoeg afleiding heb. Mijn stoel heeft een aantal USB-poorten, een stopcontact en een HDMI-poort. Dus ik laad mijn telefoon, laptop en Kindle vast op.
Pas daarna kom ik erachter dat de stoelen ook een eigen tablet hebben die je bijvoorbeeld kan gebruiken om de lichten te bedienen.
Maar je kunt er ook duizenden films, televisieprogramma's en documentaires mee kijken.
Ik krijg ook enkele goodiebags. In de eerste zitten een paar sokken en een oogmasker.
Er zitten ook stickers bij die je op je stoel kunt plakken om aan te geven of de stewardessen je wakker mogen maken voor maaltijden of niet.
De sokken zijn niet heel bijzonder, maar ik wil m'n schoenen uitdoen en - hoewel ik dit behoorlijk gênant vind - stinken mijn eigen sokken nogal. Dus ik besluit de sokken van Emirates aan te doen.
Bij iedere stoel ligt ook een dekentje. Dat is niet zo dun als de dekentjes die je normaal in het vliegtuig krijgt, maar behoorlijk dik en zwaar.
Bron: Emirates
Het kussen dat ik erbij krijg, is iets kleiner dan een normaal kussen. Maar de kussensloop voelt behoorlijk luxe en het kussen biedt genoeg ondersteuning.
Ook fijn: iedereen in de businessclass krijgt een koptelefoon met ruisonderdrukking voor tijdens de vlucht. Hij is niet zo goed als die van Bose, maar zit wel lekker en de geluidskwaliteit is ook goed.
Iedere stoel heeft een tv-scherm van 23 inch. Als je thuis gewend bent aan een scherm van 50 inch klinkt dat misschien klein, maar omdat je er in het vliegtuig relatief dicht op zit, voelt het scherm behoorlijk groot.
Bron: Emirates
Onder de tv is een soort voetenbankje, waar je ook je spullen kwijt kan. Ik zet er mijn schoenen op de grond.
En daardoor blijft er op het plankje ruimte voor mijn voeten. Zelfs als mijn stoel nog overeind staat, is de afstand tot het plankje perfect, terwijl ik niet heel lang ben (1,72 meter).
Als iedereen zit, delen de stewardessen toilettasjes van Bulgari uit. Daar zit een tandenborstel met tandpasta in, maar ook een scheermesje, een kam en deodorant.
Elke stoel heeft een minibar met twee flessen water, met en zonder bubbels.
Ik heb altijd dorst, dus ik vind het heerlijk om gewoon tijdens het opstijgen te kunnen drinken. In een echt glas, maar dat spreekt voor zich.
Terwijl we opstijgen, bekijk ik de presentatie op het in-flightentertainmentsysteem. Het systeem biedt wifi tot 10 MB, genoeg om WhatsApp-berichten te versturen. Je kunt MB's bijkopen, maar dat werkte tijdens mijn laatste vlucht met Emirates dodelijk traag, dus deze laat ik even aan me voorbijgaan.
Tijdens het opstijgen strek ik me uit en pak de National Geographic. Het hoeft geen betoog dat de beenruimte helemaal in orde is. Stoelen in de businessclass hebben 1,21 meter beenruimte, 41 cm meer dan in de economyclass. Vreemd genoeg schelen de stoelen in breedte slechts een centimeter.
Nadat we zijn opgestegen komen de stewardessen hete handdoeken uitdelen. Die ruiken naar citroen en je kunt er je handen mee wassen. Ze zijn kokend heet.
De stoelen kun je met een paar knoppen in elk gewenste stand zetten. Afhankelijk van de stoel kan hij tussen de 1,78 meter en 2 meter uitschuiven.
Het cabinepersoneel komt langs met een soort zacht hoeslaken voor over de stoel. Het loopt tegen drieën en de meeste passagiers zijn wel toe aan slaap.
Iedereen? Nee hoor, ik niet! Ik ben veel te opgewonden door alle nieuwigheden en extra's, zoals maaltijden en drankjes. Eerst moet ik me door de vuistdikke menukaart werken. Er zijn vier soorten wijn...
... een keur aan cocktails, likeurtjes en aperitiefjes...
... een exposé van wat je allemaal voor het diner kan bestellen, inclusief een korte verhandeling over de Leicester-kaas. (Geen idee waarom overigens) ...
... en snacks en ontbijt. De stewardess komt langs en neemt de bestelling op. Ik bestel alvast de Gruyère-omelet voor het ontbijt.
Emirates heeft de nodige prijzen in de wacht gesleept voor het beste entertainmentaanbod tijdens de vlucht. Een blik op het keuzemenu en je weet meteen waarom: het is een wereldwijde keuze uit films en tv. In afwachting van het diner kijk ik het tweede seizoen van 'Atlanta'.
Bron: Business Insider
Het zilveren bestek is daadwerkelijk van zilver. Of in elk geval van een zwaar metaal dat niet aanvoelt als tin of kunststof.
De eerste gang: traditionele Arabische mezze. Ik dacht dat een koude dipsaus beter zou vallen dan een champignonsoepje.
Elk maaltje komt met een kleine salade, een klein flesje olijfolie en een dressing van balsamico-azijn.
De mezze gaat vergezeld van vier kleine, koude Arabische appetizers, waaronder geroosterde aubergine, hummus, gebakken spinazie met kikkererwten en gevulde druivenbladeren.
Als diner neem ik gegrilde kalfslende met champignonsaus, groene bonen en aardappelgratin.
Gepokt en gemazeld door de vele doodgekookte vliegtuigmaaltijden vrees ik dat het kalfsvlees te droog is. Maar het blijkt sappig en medium gebakken. De champignonsaus is hartig en je proeft een vleugje koriander, wat een frisse smaak geeft.
Ik besluit het rustig aan te doen met het dessert. Ik neem het kaasplankje met daarop een oude Goudse kaas, een milde Franse kaas en een romige blauwe kaas. Excellent, alle drie! Vooral de Goudse kaas heeft een scherpe smaak die ik gewoonlijk associeer met harde Italiaanse kaas.
Na het avondeten is het tijd om de badkamer te verkennen. Ik open de deur en zie... geintje, dit is de badkamer voor de firstclass. Compleet met douche.
De wc van de businessclass ziet er eigenlijk hetzelfde uit als die van de economyclass.
Na het avondeten worden de lichten paars gedimd voor wie wil slapen. Net als veel langeafstandsvliegtuigen maakt de Airbus A380 gebruik van sfeerlicht om passagiers een prettig gevoel te geven.
Een tip die je ongetwijfeld vaker hebt gehoord: als je lange afstanden vliegt, neem dan vaseline of aquaphor mee en smeer de binnenkant van je neusgaten ermee in. De lucht in een drukcabine is droog.
Ik vraag de stewardess of ik ook zo'n slaapovertrek voor mijn stoel kan krijgen. Zo ziet het bed er dan uit.
Het is verrassend comfortabel. Ik slaap zelden op vluchten, ongeacht de vertrektijd. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik dit keer kan slapen. Er is zat ruimte als ik op mijn rug lig, maar zodra ik op mijn zij ga liggen, raken mijn voeten het voeteneinde. Onpraktisch dus voor lange mensen.
's Nachts sta ik op en tref ik een groep medepassagiers in de bar. En ik maar denken dat de lounge er alleen voor de sier is. Mis! De bar en de lounge worden de hele nacht gebruikt. Overdag zal het zeker nóg drukker zijn.
Ik wil in de lounge eigenlijk alleen maar water halen, maar in plaats daarvan blijf ik er drie uur hangen. Het blijkt het leukste gedeelte van de vlucht. De barvrouw mixt op mijn verzoek een experimenteel drankje en maakt van een komkommer-fizz-mocktail een alcoholische beleving.
De vlucht loopt ten einde, hoogste tijd voor mijn laatste maaltje in de businessclass van de A380: ontbijt!
Een stewardess komt langs met koffie, thee en gebak. Ik pak een croissant. Die komt weliswaar niet uit Parijs, maar smaakt oneindig vele beter dan de meeste croissants die ik de afgelopen drie maanden in het Midden-Oosten en Noord-Afrika te eten kreeg.
De finale van het ontbijt: mangoyoghurt.
Het einde van de vlucht nadert, ook de verlichting wordt nu aangepast zodat de passagiers langzaam wakker worden.
De afdaling begint en het cabinepersoneel deelt immigratieformulieren uit. Onderwijl begint op entertainmentsysteem een video die een en ander over dit proces uitlegt.
Terwijl we afdalen naar New York bedenk ik me dat het wel aardig zou zijn om de 'luchtshow' te bekijken. Emirates heeft drie camera's aan het toestel hangen waarmee je realtime naar buiten kunt kijken.
Als je landt, kun je de camera op de neus aanzetten en zien hoe de landing verloopt.
En dan is het ineens voorbij. De passagiers van de businessclass mogen eerder het vliegtuig verlaten dan economy-passagiers, maar met al die 50-plussers duurt het best wel lang.
En haast is nergens voor nodig. Zodra ik de businessclass verlaat, moet ik weer wachten op mijn bagage. Net als Jan Modaal.
Lees meer:
- Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd aan de hand van 37 historische foto’s
- Dit is de geheime slaapplek van cabinepersoneel op de langste vlucht ter wereld
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten
- Zo is het om business class te vliegen met KLM – je krijgt maaltijden van bekende chefs