Een Amerikaanse verhuurder op Airbnb heeft een boete gekregen van 5000 dollar omdat zij op het laatste moment een boeking had gecanceld van een Aziatische gast, vanwege de afkomst van deze persoon.
De verhuurder genaamd Tami Barker wordt nu permanent verbannen van het woningverhuurplatform.
Huurder Dyne Suh reed in februari door een sneeuwstorm, samen met vrienden en haar twee honden, om bij haar verblijfplaats in Californië te komen. Op het laatste moment liet Barker echter weten haar woning niet beschikbaar te willen stellen.
Volgens California’s Department of Fair Employment and Housing (DFEH), stuurde Barker in een teksbericht: “Ik zou het nog niet aan jou verhuren als als jij de laatste persoon op aarde was.”
“Een woord zegt genoeg: Aziatisch,” aldus Barker.
De host op Airbnb zei dat ze het niet toe laat dat "dit land zich door buitenlanders laat vertellen wat het moet doen", en maakte duidelijk dat Suh geen vrienden en honden mee mocht nemen, ondanks dat Barker eerder het verzoek wel had goedgekeurd.
Als onderdeel van haar straf gaat Barker een cursus Asian-American studies volgen, biedt zij haar persoonlijke excuses aan aan Suh, wordt ze vrijwilliger bij een burgerrechtenorganisatie en maakt zij haar verhuurgegevens voor de komende vier jaar bekend, meldt de woningbond van Californië.
De DFEH zegt dat voor discriminatie in Californië een boete van minimaal 4000 dollar staat in de wet.
Airbnb werkt sinds kort samen met DFEH om te controleren of verhuurders op het online platform niet discrimineren. Dat doen zij door mensen in te zetten die undercover onderzoeken of er geen inbreuk wordt gemaakt op discriminatie op basis van afkomst - een veelvoorkomend probleem op Airbnb.
Barkers advocaat Edward Lee zegt in een verklaring dat, "hoewel ze spijt heeft van haar onfatsoenlijke handelingen en reacties op 17 februari 2017, mevrouw Barker blij is dat ze met een oplossing is gekomen met Miss Dyne Suh en de DFEH. Dat ging op een manier die hopelijk een positieve uitkomst kan bieden aan dit ongelukkige incident."
Airbnb-CEO Brian Chesky zei afgelopen jaar dat over het racismeprobleem op Airbnb: "Ik denk dat we laat waren met deze kwestie. We waren zo gefocust op de kwestie van vertrouwen en de veiligheid van mensen, in reactie op de problemen die mensen daarbij hadden, dat we het racismeprobleem uit het oog waren verloren. Er zijn racisten in de wereld en we moeten daar nul tolerantie voor hebben."