- Air France-KLM wil met de uitgifte van aandelen bijna 2,3 miljard euro ophalen, zo meldt het luchtvaartconcern in een persverklaring.
- De Nederlandse overheid heeft aangegeven het aandelenbelang van 9,3 procent op peil te willen houden. Dat kost naar verwachting zo’n 220 miljoen euro.
- Van de opbrengst gebruikt Air France-KLM 1,7 miljard euro voor terugbetaling van coronasteun.
- Lees ook: KLM moet nog honderden miljoenen aan staatssteun terugbetalen, maar geeft hele personeel loonsverhoging van 5%
Luchtvaartconcern Air France-KLM wil met de uitgifte van aandelen bijna 2,3 miljard euro ophalen. Het bedrijf wil het geld onder meer gebruiken om de tijdens de coronacrisis ontvangen staatssteun sneller terug te betalen en de balans te versterken.
Door de uitgifte van nieuwe aandelen neemt het aantal aandelen in omloop toe, wat minder gunstig is voor bestaande aandeelhouders. De winst van Air France-KLM moet dan immers over meer aandelen worden verdeeld. Op de beurs zakte het aandeel Air France-KLM dinsdag met ruim 6 procent na de aankondiging.
De Nederlandse overheid heeft aangegeven aandelen te willen kopen, zo meldt Air France-KLM in een persverklaring. Nederland heeft momenteel een aandelenbelang van 9,3 procent in Air France-KLM en bijna 14 procent van de zogenoemde stemrechten. Als er niet meegedaan wordt met de emissie, waarbij er meer aandelen op de markt komen, zal dat belang verwateren. Dat leidt tot minder zeggenschap.
Volgens Air France-KLM heeft de overheid aangegeven het belang echter op peil te willen houden. Daar is overigens nog wel goedkeuring van het parlement voor nodig.
"Op basis van de huidige verwachting bedragen de kosten voor deelname circa 220 miljoen euro", schrijven minister Sigrid Kaag (Financiën) en Mark Harbers (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Met de aankoop blijft het aandeel van de Nederlandse staat in de luchtvaartmaatschappij gelijk.
In totaal wil Air France-KLM meer dan 1,9 miljoen nieuwe aandelen uitgeven. Van de opbrengst wordt 1,7 miljard euro gebruikt voor terugbetaling van coronasteun.
Ook de Franse staat, de grootste aandeelhouder van Air France-KLM met een belang van 28,6 procent, doet mee en zal daarmee zijn belang op niveau houden.
Onlangs werd bekend dat Air France-KLM een grote deal over luchtvracht had gesloten met de Franse containervervoerder CMA CGM. Dat laatste bedrijf koopt zich tijdens de emissie in voor 400 miljoen euro en had eerder al aangegeven voor maximaal 9 procent een belang te nemen. Partners China Eastern Airlines en Delta Air Lines doen ook mee. De laatste twee zullen hun belang echter ongeveer halveren omdat ze een deel van hun rechten op de emissie aan CMA CGM verkopen.
Air France-KLM draaide miljardenverliezen tijdens de coronapandemie
Air France-KLM werd keihard geraakt door de coronapandemie, die internationale vliegreizen een tijdlang vrijwel onmogelijk maakte. De onderneming kreeg miljarden aan staatssteun.
Ook na het opheffen van de strengste beperkingen voor reizigers verkocht de luchtvaartcombinatie minder tickets.
De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie sloot 2020 af met een miljardenverlies. Tijdens het tweede coronajaar kwam er gedurende het jaar wel wat herstel, toen coronamaatregelen versoepeld werden en er meer gevlogen kon worden, maar onder de streep bleef een verlies van bijna 3,3 miljard euro staan.