Air France-KLM onderzoekt de mogelijkheid van de inzet van treinen op bepaalde korte trajecten in Frankrijk.
De luchtvaartcombinatie kreeg eerder een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro van de Franse overheid. Daar waren duurzaamheidseisen aan verbonden.
Bij Air France-KLM verdampt dagelijks zo’n 25 miljoen euro doordat het vliegverkeer grotendeels stilligt door de coronapandemie.
Het concern denkt geld te kunnen besparen door lokale vluchten van Air France te schrappen. Dat onderdeel was vorig jaar goed voor een verlies van 200 miljoen euro.
Luchtvaartconcern Air France-KLM onderzoekt de mogelijkheid van de inzet van treinen op bepaalde korte trajecten. Dat schrijft het Frans-Nederlandse concern in een document dat voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering is gepubliceerd.
Het is AF-KLM er alles aan gelegen om de uitstoot van CO2 te verminderen. Dat wil het concern deels bereiken met de inzet van schonere vliegtuigen en door gebruik te maken van schonere brandstof.
Maar ook de inzet van treinen als volwaardig alternatief voor een aantal binnenlandse Air France-trajecten is een optie.
1 op de 3 vluchten vanaf Schiphol is niet verder dan 750 km
Veel vluchten in Europa zijn kort. Uit onderzoek van Royal HaskoningDHV bleek vorig jaar bijvoorbeeld dat meer dan een derde van de vliegtuigen die vanaf Schiphol vertrekken niet verder dan 750 kilometer vliegen.
Korte vluchten leiden tot een hogere CO2-uitstoot per kilometer dan langere vluchten, omdat vliegtuigen vooral tijdens het opstijgen veel brandstof verbruiken. De onderzoekers keken specifiek naar vluchten tot 750 kilometer, omdat op die afstand de trein een duurzaam alternatief kan zijn.
Maar die is vaak duurder dan het vliegtuig. Voor enkele tientjes vlieg je met een prijsvechter naar Londen of Rome, terwijl je met de trein vele malen duurder uit bent. En je bent er ook nog eens veel sneller.
Een vliegticket is vrijgesteld van btw en wordt er op kerosine geen belasting geheven. Dat is besloten in 1944 met het verdrag van Chicago om de commerciële luchtvaart te stimuleren.
Lees meer: Dit kost een vliegticket als je btw, accijns en CO2-compensatie meerekent
Air France-KLM krijgt noodsteun van de Franse en Nederlandse overheid
Air France-KLM kijkt tevens naar de trein vanuit milieuoogpunt. De luchtvaartcombinatie kreeg eerder een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro vanuit Parijs. Volgens de Franse minister van Financiën Bruno le Maire waren daar duurzaamheidseisen aan verbonden.
Over Nederlandse steun voor KLM wordt nog altijd onderhandeld. Het gaat volgens AF-KLM om een pakket tussen de 3 miljard en 4 miljard euro. De onderhandelingen kunnen eind juni afgerond zijn. Het steunpakket moet ook door de Tweede Kamer worden goedgekeurd.
Na de zomer komt het bedrijf met een strategie-update. Met name met de lokale vluchten van Air France valt volgens het moederbedrijf een wereld te winnen. Dit onderdeel was vorig jaar goed voor een verlies van 200 miljoen euro.
Verder verwacht AF-KLM dat verschillende luchtvaartmaatschappijen de crisis niet zullen overleven. Dat zal een consolidatieslag in de sector teweegbrengen. Als kansen zich voordoen, zal ook AF-KLM deze mogelijkheid niet onbenut laten. Maar dat is momenteel niet aan de orde.
Air France-KLM verliest dagelijks 25 miljoen euro
Bij AF-KLM verdampt dagelijks zo'n 25 miljoen euro. Het bedrijf verwacht ook niet dat de vluchten voor 2022 weer op het niveau van voor de crisis zijn.
Om geld te besparen worden beoogde investeringen als bekend met een derde teruggeschroefd tot 2,4 miljard euro. Daarnaast moeten de bedrijfskosten omlaag. Vrijwillige vertrekregelingen om de loonkosten omlaag te krijgen zijn daarbij mogelijk niet voldoende.
Een deel van de noodsteun die AF-KLM ontvangt zou met aandelen terugbetaald kunnen worden. Dit gaat dan om de aandeelhouderslening van 3 miljard euro door de Franse staat als onderdeel van de 7 miljard euro steun.
De door de staat gegarandeerde lening van 4 miljard euro zal in contanten terugbetaald moeten worden. In de strategie-update hoopt AF-KLM hier meer duidelijkheid over te kunnen geven.
Verder zou het kunnen dat Air France zijn belang van net geen 50 procent in cateraar Servair verkoopt. Een verkoop van dit belang aan Gategroup blijft volgens de onderneming een optie.