- Air France-KLM praat met Nederland en Frankrijk over mogelijke extra staatssteun van in totaal 4 miljard euro, schrijft de krant Le Monde
- De luchtvaartgroep zou zich op een historisch dieptepunt bevinden met een schuld van 12 miljard euro
- Er wordt verwacht dat de eerder gegeven staatssteun ter waarde van 10,4 miljard euro het bedrijf maar tot het voorjaar van 2021 staande kan houden
Air France-KLM is in gesprek met de Nederlandse en Franse overheid over mogelijke extra staatssteun. De luchtvaartmaatschappij zou nog 6 miljard euro willen ophalen bij de twee regeringen en andere investeerders, schrijft de Franse krant Le Monde.
De luchtvaartgroep ontving eerder dit jaar al 10,4 miljard euro aan staatssteun van beide landen om de coronacrisis door te komen. Vanuit Nederland ontving KLM 3,4 miljard euro en daar zou nu nog 1 miljard bovenop moeten komen.
Met de extra staatssteun probeert de luchtvaartgroep een mogelijke ’technische nationalisering’ te voorkomen. Sinds begin deze maand is Air France-KLM namelijk in gesprek met Frankrijk en Nederland over of het bedrijf op enig moment nieuwe aandelen moet uitgeven. Beide landen hebben elk al 14 procent van de aandelen in handen.
Air France-KLM verliest 15 miljoen per dag
De activiteiten van Air France-KLM bevinden zich, volgens Le Monde, op een historisch dieptepunt en de vooruitzichten voor een herstart zijn somber. “De herstelscenario’s moeten naar beneden worden bijgesteld en de vooruitzichten op korte en middellange termijn zijn niet bemoedigend”, geeft het management aan de krant toe.
Volgens Le Monde zou het bedrijf 15 miljoen euro per dag verliezen en is de activiteit niet met slechts 20 procent, maar met wel 60 procent afgenomen.
De gemiddelde bezettingsgraad van de vluchten zou op zo'n 30 procent liggen. Het enige lichtpuntje is het goed presterende vrachtvervoer, dat zo'n 48 procent van de inkomsten uit langeafstandsvluchten binnenbrengt.
De voorzitter van de Franse vakbond voor cabinepersoneel, Christelle Auster, zegt dat de 10 miljard aan staatssteun die het bedrijf tot nu toe heeft ontvangen "als sneeuw voor de zon lijkt te verdwijnen" en dat de kisten al in het voorjaar van 2021 leeg zullen zijn.
Geen gebrek aan liquiditeit, wel een schuld van 12 miljard euro
Air France-KLM wil zelf niet op het nieuws reageren, maar het Franse ministerie van Financiën zegt in een verklaring dat er bij Air France-KLM geen gebrek aan liquiditeit is, maar er wel een torenhoge schuld van zo'n 12 miljard euro.
Minister van Financiën Bruno Le Maire heeft laten weten dat de Franse overheid klaar staat om meer steun te bieden. Zijn Nederlandse collega Wopke Hoekstra zei tegen RTLZ dat er nu geen haast is met extra steun aan Air France-KLM, maar dat niet kan worden gewacht tot eind 2021. De komende tijd gaan er discussies plaatsvinden, aldus de Nederlandse minister van Financiën.
Lees meer over KLM:
- Frankrijk en Nederland willen mogelijk nieuwe aandelen Air France-KLM opkopen – dat kan neerkomen op nationalisering
- KLM-piloten ook akkoord met langer loonoffer – Hoekstra geeft de vliegmaatschappij alsnog steunpakket
- Piloten KLM bedingen in ruil voor loonoffer exclusieve extra’s zoals goedkope tickets en upgrade naar business class – dat zorgt voor scheve ogen bij cabinepersoneel
- ‘KLM heeft zo’n €10 miljoen bespaard op daggeld’, de vergoeding voor piloten en stewardessen waarmee ze onder meer 4 koffie, 1 frisdrank en 1 bier kunnen kopen ‘op de route’