- Air France-KLM heeft een nieuw reddingsplan gepresenteerd dat het bedrijf door de coronacrisis moet helpen.
- Er wordt voor 1 miljard euro aan nieuwe aandelen uitgegeven en een miljardenlening van de Franse overheid wordt omgezet in langdurige obligaties.
- De Europese Commissie benadrukt dat KLM, de Nederlandse tak van Air France-KLM, niet voor de steun in aanmerking komt.
De Europese Commissie is onder voorwaarden akkoord met maximaal 4 miljard euro aan extra steun voor Air France, onderdeel van Air France-KLM.
In ruil voor de steun om het eigen vermogen van de Franse luchtvaartmaatschappij te versterken, moet Air France onder andere een aantal start- en landingsrechten opgeven op de overbelaste luchthaven van Parijs Orly. Daar heeft Air France een aanzienlijke marktmacht.
De Europese Commissie benadrukt dat KLM, de Nederlandse tak van Air France-KLM, niet voor de steun in aanmerking komt.
Net als andere luchtvaartondernemingen gaat Air France gebukt onder de coronacrisis. Die zadelde maatschappijen op met grote verliezen omdat er veel minder gevlogen wordt. Het operationele verlies in het eerste kwartaal komt naar verwachting uit op 1,3 miljard euro.
Ondertussen lopen de vaste lasten van de maatschappijen wel door. Om een bankroet voor Air France te voorkomen is deze ingreep nodig, zo klinkt het.
Parijs mag nieuwe aandelen kopen
De herkapitalisatie door Frankrijk, die deel uitmaakt van de eerste stap van het plan van de luchtvaartgroep, omvat de omzetting van de reeds door Frankrijk toegekende staatslening van 3 miljard euro in een hybride instrument, zoals aandelen of obligaties.
Daarnaast mag Parijs voor maximaal 1 miljard euro aan nieuwe aandelen kopen, nu Air France zijn hand gaat ophouden voor extra kapitaal bij bestaande aandeelhouders.
Frankrijk heeft ruim 14 procent van de aandelen van moederbedrijf Air France-KLM in handen. Dit kan mogelijk 30 procent worden.
Dit belang moet van Brussel op termijn worden teruggebracht tot minder dan 25 procent. Daarvoor moet snel een plan worden gemaakt.
Nederland doet niet mee bij nieuwe aandelenronde
Nederland heeft ook ongeveer 14 procent van de aandelen in handen, maar heeft volgens Air France-KLM aangegeven geen onderdeel te zijn van de nieuwe financieringsronde. Het Nederlandse belang verwatert daardoor.
Ook andere grote aandeelhouders hebben aangegeven niet mee te zullen doen.
KLM heeft aangegeven dat het op korte termijn geen "acute noodzaak" ziet om het eigen vermogen te versterken. De Nederlandse overheid heeft daarom besloten nog niet opnieuw de portemonnee te trekken, meldt demissionair minister Wopke Hoekstra (Financiën) aan de Tweede Kamer.
Hoekstra is niet bang dat hij daardoor de greep op Air France-KLM verliest. "De Nederlandse staat blijft een grote aandeelhouder." Hij wijst er bovendien op dat het kabinet vorig jaar bij de onderhandelingen over een eerste pakket noodkredieten al extra garanties heeft bedongen over de positie van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt.
Hoekstra benadrukt wel dat de vooruitzichten voor KLM en de luchtvaartsector als geheel als gevolg van de coronapandemie nog altijd onzeker zijn. Ook is onduidelijk hoe snel er herstel kan optreden als de beperkende maatregelen minder streng worden. Het kabinet probeert daar de komende periode "een beter beeld van te krijgen".
Air France-KLM verwacht meer vraag naar vliegreizen
Aan de extra steun vanuit Parijs zijn nog een aantal andere voorwaarden verbonden, waaronder beperkingen op het gebied van overnames, de terugkoop van aandelen, dividenduitkeringen en de beloning van het management.
Deze toezeggingen gelden niet voor KLM en dochterondernemingen van de Nederlandse maatschappij.
De Nederlandse staat heeft het pakket maatregelen ook goedgekeurd en gaf aan met de Europese Commissie in gesprek te blijven over mogelijke kapitaalversterkende maatregelen voor KLM.
In de komende maanden, en in het bijzonder aan het begin van de zomer, verwacht Air France-KLM een aanzienlijk herstel van de vraag naar vliegreizen. Daarbij gaat de onderneming ervan uit dat de positieve effecten van de versnelde vaccinatiecampagnes in verschillende landen kunnen leiden tot minder strenge beperkingen op het passagiersvervoer in die landen.