Air France-KLM is niet van plan KLM te slopen en daarmee tienduizenden banen in Nederland in gevaar te brengen.

Dat heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie zondag laten weten, in een reactie op een artikel in De Telegraaf.

Daarin meldde de krant, evenals afgelopen vrijdag, dat Air France deze week een ultieme poging zal doen om KLM volledig in te lijven. Een “ultieme overval van de Franse opperbazen om KLM te slopen”, aldus door de krant geciteerde ingewijden.

Burgemeesters en wethouders van rond Schiphol gelegen gemeentes waarschuwden zondag in de digitale krant voor het verlies van tienduizenden banen als KLM daadwerkelijk zou worden gemarginaliseerd.

‘Complete nonsens’

Air France-KLM wees de “valse en kwaadaardige” beschuldigingen zondag echter krachtig van de hand. Volgens het bedrijf is de gedachte aan een Franse coup “belachelijk” en is het “complete nonsens” om te praten over de sloop van KLM (“wat dat ook moge zijn”) en het in gevaar brengen van tienduizenden lokale banen.

Volgens Air France-KLM zijn de bestuurders en "de meeste werknemers'' van het concern juist doordrongen van de noodzaak tot samenwerken. "Geen enkel bedrijf wenst zichzelf te vernietigen of te halveren'', aldus het bedrijf. Vrijdag kwam Air France-KLM ook al met een harde ontkenning van berichten in De Telegraaf. Daarbij liet het concern weten zich het recht voor te behouden om stappen tegen de krant te ondernemen.

Spanningen wel opgelopen

Hoewel het bedrijf zich sterk tegen de berichten over coups en sloop verzet, is ook duidelijk dat de spanningen tussen de holding Air France-KLM en de Nederlandse dochter de afgelopen tijd stevig zijn opgelopen. Vorige maand wist KLM een conflict met Air France-KLM over zijn kasgeld, in ieder geval voorlopig, in zijn voordeel te beëindigen.

De spanningen hebben de afgelopen tijd al geleid tot het vertrek van diverse managers en waren volgens ingewijden ook mede de aanleiding voor het vertrek van de vrachtdirecteur van Air France-KLM, Erik Varwijk. Hij zat niet alleen in het bestuur van de holding, maar ook in de directie van KLM.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl