Air France-KLM leed in het tweede kwartaal van 2021 1,5 miljard euro verlies.
Wel zagen de luchtvaartcombinatie en de Nederlandse tak KLM hun omzet sterk verbeteren. Bij KLM is er sprake van winst voor afschrijvingen.
Voor Air France-KLM zit er in het lopende derde kwartaal mogelijk weer winst in.
Volgens KLM-topman Pieter Elbers zou het helpen als er meer eenheid komt in de wirwar aan coronaregels binnen de Europese Unie.
Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het tweede kwartaal afgesloten met een verlies van bijna 1,5 miljard euro. Ondanks versoepelingen van coronamaatregelen nemen nog altijd veel minder passagiers het vliegtuig dan voor de pandemie.
Wel ziet het Frans-Nederlandse concern lichtpunten, want de boekingen lopen deze zomer weer binnen nu Europeanen op vakantie willen en gevaccineerde Amerikanen welkom zijn in de Europese Unie.
In de maanden april, mei en juni vervoerden Air France, KLM en dochterondernemingen als Transavia 7 miljoen passagiers. Dat is ruim het vijfvoudige van de reizigersaantallen een jaar eerder, toen internationale vluchten vrijwel onmogelijk waren. Maar vergeleken met dezelfde periode in 2019, toen nog niemand van Covid-19 had gehoord, vervoerde het luchtvaartconcern ruim de helft minder.
De omzet kwam uit op 2,8 miljard euro, ruim het dubbele van de opbrengsten in het rampzalige tweede kwartaal van 2020. Omdat de kosten de baten nog altijd overstijgen leed Air France-KLM nog een fors verlies. Dat verlies was wel ruim 1 miljard euro kleiner dan een jaar eerder, onder andere door de vaak pijnlijke kostenbesparingen zoals het schrappen van duizenden banen bij KLM. Ook leverden vrachtvluchten meer op nu een gebrek aan containers zeevervoer duur maakt.
'In het derde kwartaal winst'
Volgens financieel topman Steven Zaat is er verbetering op komst. In het lopende derde kwartaal zit er volgens hem zelfs alweer een winst in, zij het voor aftrek van belastingen, rentebetalingen en afschrijvingen. De Nederlander kijkt daarbij ook hoopvol naar de fikse regenbuien in zijn geboorteland Frankrijk. Die zullen veel mensen mogelijk over de streep trekken om toch een vakantievlucht te boeken naar zonnigere bestemmingen, zo zei hij in een toelichting op de cijfers.
In het derde kwartaal, met de belangrijke zomermaanden juli en augustus, vliegt Air France-KLM naar verwachting op 60 tot 70 procent van de capaciteit van voor de pandemie. Veel hangt verder af van Washington. Gevaccineerde Amerikanen zijn al wel weer welkom in de EU, maar andersom houden de Verenigde Staten de grenzen nog veelal gesloten voor Europese reizigers om zorgen over de besmettelijke Delta-variant van het coronavirus.
Ook is er extra overheidssteun nodig. Nederland spreekt met de Europese Commissie over de voorwaarden voor een nieuw steunpakket voor KLM, en Zaat weet te vertellen dat de signalen over een akkoord erg hoopvol zijn. Er is extra kapitaal nodig, aangezien de schulden van Air France-KLM de eigen bezittingen nog altijd met 3,6 miljard euro overschrijden.
Eerder dit jaar verleenden Frankrijk en andere aandeelhouders al extra financiële hulp voor Air France-KLM, nadat Parijs en Den Haag in 2020 voor 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties hadden toegezegd. Afgelopen voorjaar kwam daar nieuwe steun van 4 miljard euro bij, waaronder 1 miljard aan nieuw kapitaal voor Air France.
Omzet KLM stijgt 72 procent naar €1,2 miljard
Voor KLM was het tweede kwartaal de periode waarin de weg naar herstel werd ingeslagen, na de zware klappen van de coronacrisis voor de luchtvaart. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij zag de omzet op jaarbasis ruim 72 procent stijgen tot 1,2 miljard euro maar leed nog altijd een operationeel verlies, dus voor aftrek van rentebetalingen en belastingen, van 185 miljoen euro. Dat is wel een verbetering van de min van 493 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Als ook afschrijvingen niet worden meegerekend bij het resultaat, boekte de Nederlandse kant van Air France-KLM zelfs een winst van 33 miljoen euro.
Elbers noemt de snelle en vaak pijnlijke kostenbesparingen van vorig jaar, waardoor zo’n 5500 banen verloren gingen bij KLM, als een van de redenen voor de verbeterde resultaten. Ondanks het herstel overlegt de Nederlandse regering nog altijd met de Europese Commissie over de voorwaarden voor nieuwe overheidssteun die de balans van het luchtvaartbedrijf moet versterken. Wanneer dat akkoord er zal zijn, kan Elbers niet zeggen. Wel hoopt en verwacht hij dat er binnen "afzienbare tijd" een Haags-Brusselse overeenkomst ligt.
De topman zou ook graag zien dat de Europese Unie een einde maakt aan de wirwar aan coronaregels waar vakantiegangers nu mee te maken hebben. Die zijn in het nadeel van KLM, zegt hij. Elbers vindt het goed dat Nederlandse regering de Europese reisadviezen heeft aangepast zodat er duidelijkheid is, maar binnen de Europese Unie is de eenheid ver te zoeken.
'Maak coronaregels op Europees niveau'
"In het ene land moet je wel een PCR-test doen, in het andere niet. Om het ene land in te mogen moet je wel gevaccineerd zijn maar voor het andere land niet", zegt Elbers over de wirwar aan verschillende coronaregels die EU-lidstaten hanteren. "Aan het begin van de pandemie kon je dat nog begrijpen, want alles was nieuw. Maar nu hebben we een Europees vaccinatiebewijs. Laten we die andere regels dan ook op Europees niveau regelen."
Den Haag besloot begin deze week de eigen reisadviezen voor de EU begrijpelijker te maken. In principe krijgt ieder land een ‘geel’ of ‘groen’ reisadvies, waardoor niet-noodzakelijke reizen zoals vakanties naar die bestemmingen weer kunnen. "Ik ben blij met deze stap, want het was eerst niet uit te leggen dat het ene Griekse eiland oranje was en het andere geel", zegt Elbers. "Je kunt gerust stellen dat dit voor een forse toename in boekingen heeft gezorgd. Iedereen is aan vakantie toe."
Onlangs kwam de KLM-vlucht van Nederlandse sporters naar de Olympische Spelen in Japan negatief in het nieuws. Vijf sporters die later positief getest werden op corona, hadden dezelfde KLM-vlucht, wat de suggestie opwierp dat de besmettingen aan boord van het toestel plaatsvonden. Elbers benadrukt dat het lang niet zeker is dat dit zo is. "Enerzijds begrijp ik de suggestie, maar anderzijds geheel niet. Als we in de supermarkt zijn geweest en je test positief, zeggen we toch ook niet meteen dat dit in de supermarkt of door het supermarktpersoneel is gebeurd." Elbers voegt daaraan toe dat hij het wel "ongelofelijk vervelend" vindt voor de Olympiërs.
Lees meer over KLM:
- Dit zijn de 20 veiligste vliegmaatschappijen ter wereld – KLM zit er opnieuw bij
- Greenpeace vangt bot: overheid hoeft niet te eisen dat KLM duurzamer opereert in ruil voor staatssteun
- KLM moet zichzelf opnieuw uitvinden en scherp kiezen: maak vluchten van minder dan 500 kilometer overbodig
- ‘KLM heeft zo’n €10 miljoen bespaard op daggeld’, de vergoeding voor piloten en stewardessen waarmee ze onder meer 4 koffie, 1 frisdrank en 1 bier kunnen kopen ‘op de route’