Dat maakte Air France maandag bekend. Een woordvoerster van KLM zei dat KLM
ook de buizen op de tien A330’s die de maatschappij bezit, vervangt.

Volgens de woordvoerster heeft de vervanging niks met de ramp met het Air
France-toestel van vorige week maandag te maken. "Het gaat om regulier
onderhoud.”

Air France liet maandag weten dat het al sinds september 2007 bezig is met het
vervangen van de apparaatjes op de A320’s omdat daar problemen mee waren.

Problemen snelheidsmeter
Vanaf mei dit jaar waren er ook problemen met de snelheidsmeters bij de A340
en A330. Het toestel dat vorige week voor de Braziliaanse kust van de radar
verdween was een A330.

Vanaf 27 april is Air France begonnen met het vervangen van de snelheidsmeters
op de A340’s en A330’s. "Zonder een verband te leggen met de oorzaak van het
ongeval gaat Air France de buizen versneld vervangen en wijst de piloten op
de huidige instructies van de fabrikant over hoe om te gaan met het verlies
van data over de snelheid”, aldus Air France.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl