Luchtvaartconcern Air France-KLM vervoerde in het derde kwartaal 71% minder passagiers vanwege reisbeperkingen en zette een verlies van 1,7 miljard euro in de boeken.

De vooruitzichten voor dit kwartaal zijn nog somberder, waarschuwt topman Pieter Elbers van KLM.

Naar verluidt is het kabinet ontevreden over het loonoffer van KLM en staat de staatssteun op het spel.

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft het belangrijke derde kwartaal van het jaar afgesloten met een verlies van 1,7 miljard euro.

“Deze cijfers maken wederom duidelijk hoe slecht het nog steeds gaat in de luchtvaart”, aldus KLM-baas Pieter Elbers.

De onderneming kampte net als branchegenoten met de gevolgen van de coronacrisis in de zomermaanden. De pandemie drukt op de reislust wereldwijd, ook door opgelegde restricties, en de luchtvaart is als gevolg daarvan een van de zwaarst getroffen sectoren.

Air France-KLM heeft naar eigen zeggen al verscheidene maatregelen genomen om de kosten omlaag te krijgen. Daarvoor werden akkoorden bereikt met verschillende vakbonden.

De luchtvaartmaatschappij heeft voor de aanpassingen in het derde kwartaal alleen al 565 miljoen euro opzij gezet. In de eerste negen maanden van het jaar liep het nettoverlies op tot dik 6 miljard euro.

Transavia vervoerde 63 procent minder passagiers door reisbeperkingen

De maanden juli, augustus en september worden doorgaans benut door veel vakantiegangers. Maar dat was dit jaar wel anders.

Alleen al het Air France-KLM-onderdeel Transavia, dat normaal gesproken veel vakantievluchten uitvoert, zag het aantal passagiers in de meetperiode met ruim 63 procent dalen tot 2 miljoen reizigers.

Toch werden vluchten van de prijsvechter naar vakantieoorden als Spanje, Griekenland, Portugal en Italië nog met enige regelmaat uitgevoerd.

Daarbij was volgens het luchtvaartconcern sprake van geruststellende passagiersaantallen op vluchten en goede marges, maar ook van reisbeperkingen. Transavia hield met een operationeel verlies van 13 miljoen euro de schade enigszins beperkt.

Bij KLM was sprake van een operationeel verlies van 234 miljoen euro. Zonder de NOW-steunmaatregel van de Nederlandse staat zou het verlies in de zomermaanden ruim boven de 500 miljoen euro zijn uitgekomen.

Elbers benadrukt dat voor de toekomst van het bedrijf en het behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, leningen en garanties vanuit de Nederlandse staat van "cruciaal belang" zijn.

Bij zusterbedrijf Air France bedroeg het kwartaalverlies min 807 miljoen euro.

De omzet van Air France-KLM zakte bij elkaar met ruim twee derde op jaarbasis tot 2,5 miljard euro. Het aantal passagiers daalde met 71 procent tot 6,8 miljoen reizigers.

Vierde kwartaal wordt nog erger, waarschuwt Air France-KLM

De pijn dit jaar is nog niet geleden. Het uitdagende vierde kwartaal, waarbij in veel landen weer extra coronamaatregelen zijn genomen, zullen het resultaat duidelijk drukken.

Het bedrijfsresultaat zal volgens Air France-KLM daardoor "substantieel" lager uitvallen dan in het derde kwartaal.

Sinds het begin van de crisis heeft Air France-KLM al 1,8 miljard euro aan terugbetalingen moeten doen. Dat is inclusief 300 miljoen euro aan vouchers voor geannuleerde vluchten.

De personeelskosten daalden in het derde kwartaal met 36 procent, nadat onder meer afscheid werd genomen van tijdelijke krachten en externen. In totaal vertrokken al 5500 medewerkers. Eind 2020 moet afscheid zijn genomen van 9000 medewerkers, van wie 5000 bij KLM.

KLM moet mogelijk dieper snijden in personeelsbestand

KLM waarschuwt opnieuw voor verdere ingrepen in het personeelsbestand. De onderneming, onderdeel van Air France-KLM, wijst daarbij naar de recente ontwikkelingen rond het coronavirus, de tweede golf en sombere vooruitzichten voor de sector.

De huidige reductie van 15 procent van de ruim 30.000 KLM'ers is mogelijk dus niet genoeg. KLM zegt dat rekening gehouden moet worden met verdere "neerwaartse aanpassingen in de organisatie". Concrete aantallen werden niet genoemd.

Even leek het er volgens KLM op dat er sprake was van een voorzichtig herstel, omdat er in juli en augustus een toename was van het aantal boekingen op het Europese netwerk.

Vanwege de recent aangepaste van de reisadviezen in veel landen zag KLM noodgedwongen af van het verder opschalen van het Europese netwerk voor het winterseizoen. Daardoor loopt de onderneming nog meer omzet mis.

'Steun aan KLM hangt aan zijden draadje'

Ondertussen dreigt de miljardensteun van de Nederlandse overheid aan KLM in duigen te vallen. De frustratie in het kabinet met het beperkte loonoffer is naar verluidt hoog opgelopen, meldden bronnen aan De Telegraaf.

KLM kreeg inmiddels bijna 1 miljard euro steun uit het totale pakket van 3,4 miljard euro. Het resterende deel is dringend nodig om een faillissement te voorkomen. Er staan duizenden banen op het spel.

Om dat scenario te voorkomen moet de luchtvaartmaatschappij groen licht krijgen van minister Wopke Hoekstra van Financiën voor zijn loonoffer. Maar hij wil zijn akkoord niet geven, aldus de ingewijden tegen De Telegraaf.

Hoekstra wil zien dat het KLM-personeel, dat bovenmodaal verdient, het met minder salaris gaat doen. Voor medewerkers die meer dan drie keer modaal verdienen, zoals de piloten, moet het loonoffer tot 20 procent oplopen, vindt de minister.

Begin deze maand kwam het loonoffer tot stand, maar Hoekstra blijft het te weinig vinden. Hij wil dat de gemaakte afspraken net zo lang doorlopen als het steunpakket, tot in ieder geval 2025.

KLM heeft inmiddels de vakbonden voor crisisoverleg bijeengeroepen. De partijen moeten weer om tafel over aanpassingen van de arbeidsvoorwaarden om zich te verzekeren van noodsteun van de Nederlandse overheid, van in totaal 3,4 miljard euro, zeggen bronnen bij KLM tegen persbureau ANP, naar aanleiding van de berichtgeving door De Telegraaf.

LEES OOK: Piloten KLM bedingen in ruil voor loonoffer exclusieve extra’s zoals goedkope tickets en upgrade naar business class – dat zorgt voor scheve ogen bij cabinepersoneel