- Woensdag stemde de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM met ruime meerderheid in met een jaarlijkse bonus van 2 miljoen euro voor CEO Ben Smith.
- Nederland, dat een belang van 9,3 procent in het bedrijf heeft, vroeg de topman tijdens de vergadering af te zien van de bonus. Maar zonder succes.
- Volgens minister Hoekstra van Financiën is “er in een crisis geen plaats is voor het toekennen en uitbetalen van bonussen voor bestuurders bij bedrijven die overeind gehouden moeten worden met staatssteun.”
Ondanks verzet vanuit de Nederlandse regering, is woensdag tijdens de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM met ruime meerderheid ingestemd met een jaarlijkse bonus van 2 miljoen euro voor de CEO van het bedrijf, Ben Smith.
De in Nederland omstreden bonus is een langetermijnbeloning. Smith ontvangt het aandelenpakket ter waarde van zo’n 6 miljoen euro in 2023 als Air France-KLM bepaalde financiële, duurzame en andere doelen heeft gehaald en als hij tot die tijd ook aanblijft als CEO.
Minister van Financiën Hoekstra meldde eerder al iedere vorm van bonussen voor de top van het bedrijf af te wijzen. Wegens de coronacrisis ontving Air France-KLM miljarden aan overheidssteun, verloren veel werknemers hun baan en moesten andere medewerkers salaris inleveren. Een variabele beloning voor de Smith is volgens het kabinet daarom ongepast.
Minderheid tegen bonus van Air France-KLM topman in coronajaar
In totaal stemde een minderheid van net geen 23 procent van de aandeelhouders op de vergadering tegen de beloning. De Nederlandse staat bezit een belang van 9,3 procent in Air France-KLM.
Met de opgezette beloningsstructuur lijkt Air France-KLM een slinkse manier te hebben gevonden om ondanks de strenge EU regels over staatssteun en bonussen in coronatijd, topman Smith toch een beloning te kunnen toekennen.
De Europese Commissie eist dat bedrijven die kapitaalsteun hebben ontvangen eerst driekwart van dat bedrag terugbetalen voordat zij weer bonussen mogen uitkeren. Door de aandelen pas in 2023 met terugwerkende kracht uit te keren, voldoet Air France-KLM aan deze eis.
Miljardenverlies Air France door coronacrisis
Air France-KLM leed door het instorten van de internationale luchtvaart een miljardenverlies in 2020. Het bedrijf kreeg van de Nederlandse en Franse overheid vorig jaar 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties om een bankroet af te wenden.
Dit jaar zegde Parijs nog eens 4 miljard euro aan steun toe, waaronder de aankoop van 1 miljard euro aan nieuwe aandelen van het luchtvaartbedrijf.
Financieel topman Frédéric Gagey waarschuwde dat dit nog niet genoeg is voor een gezonde balans. De luchtvaartgroep heeft nog altijd een negatief eigen vermogen, dus zijn er nieuwe kapitaalinjecties nodig.
Air France-KLM vroeg aandeelhouders daarom met succes toestemming om tot maximaal 2,6 miljard euro aan kapitaal op te halen via eventuele nieuwe aandelenuitgiften, wat hoger is dan een eerder plafond.
Lees meer over Air France-KLM:
- Belang Nederlandse staat in Air France-KLM verwaterd tot onder 10% nu het luchtvaartconcern ruim €1 miljard heeft opgehaald met uitgifte nieuwe aandelen
- Topman Ben Smith van Air France-KLM doet afstand van bonus, nadat Nederland dreigt om staatssteun voor KLM in te trekken
- KLM-topman Pieter Elbers krijgt in principe een hogere variabele bonus, maar in 2020 even niet
- Air France-KLM alweer in gesprek met Hoekstra om nieuw steunpakket binnen te hengelen – er zou €1 miljard bij moeten komen