Air France-KLM is bereid zijn noodlijdende Italiaanse dochterbedrijf Alitalia te helpen en zijn belang te verhogen tot 50 procent. De luchtvaartgroep verbindt wel “zeer strenge voorwaarden” aan die hulp.
Dat berichtte de Franse zakenkrant La Tribune vrijdag.
Air France-KLM zal onder geen beding de schuldenlast van zo’n 1 miljard euro van Alitalia op zich nemen. Het bedrijf voert zelf een ingrijpende reorganisatie door, waarbij met name in Frankrijk duizenden banen verdwijnen, met als doel zijn schuld met 2 miljard euro te verlagen.
Verder moet er geld zijn om Alitalia te herstructreren, en zal het Frans-Nederlandse concern meer invloed eisen op de bedrijfsvoering, aldus La Tribune zonder bronnen te noemen.
3oo miljoen euro nodig
Alitalia werd in 2009 op de valreep van de ondergang gered. Dat was mede te danken aan een investering van 320 miljoen euro door Air France-KLM, dat zo voet aan de grond wilde krijgen op de potentieel zeer lucratieve Italiaanse luchtvaartmarkt. Inmiddels staat het water Alitalia echter opnieuw aan de lippen. Het is dringend op zoek naar 300 miljoen euro nieuw kapitaal, zo liet het onlangs weten.
De nieuwe geldproblemen bij Alitalia komen op een voor Air France-KLM erg ongunstig moment. Het bedrijf heeft grote moeite om zelf een einde te maken aan de aanhoudende verliezen van de laatste jaren. Desondanks stak de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep begin dit jaar nog eens 37,5 miljoen euro in Alitalia via een converteerbare lening. Een nog grotere investering, midden in een ingrijpende reorganisatie, kan leiden tot spanningen met de vakbonden.
La Tribune weet verder te melden dat topman Gabriele Del Torchio van Alitalia onlangs gesproken heeft met vertegenwoordigers van branchegenoot Etihad. De Arabische samenwerkingspartner van Air France-KLM wordt al langer genoemd als mogelijke geldschieter voor Alitalia. Verder zouden institutionele investeerders in Italië het bedrijf de helpende hand willen toesteken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl