- Air France-KLM heeft een bestelling geplaatst voor honderd toestellen bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus, met een optie voor nog eens zestig vliegtuigen.
- De toestellen moeten worden geleverd tussen 2023 en 2030.
- De Airbus-vliegtuigen moeten op termijn de Boeing 737-vloot van KLM, Transavia Nederland en Transavia Frankrijk vervangen.
- Lees ook: KLM krijgt boete voor het te laat en niet rechtstreeks terugbetalen van geannuleerde tickets
Air France-KLM heeft een bestelling geplaatst voor honderd toestellen bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus. De order kan nog met zestig worden uitgebreid. De toestellen moeten op termijn de huidige Boeing 737-vloot van KLM, maar ook van Transavia Nederland en Transavia Frankrijk vervangen. Verder is er de intentie om zeker vier nieuwe A350F-vrachtvliegtuigen aan te schaffen.
Met de overeenkomst is een miljardenbedrag gemoeid, maar exacte bedragen werden niet gemeld. Doorgaans weten maatschappijen bij vliegtuigbouwers flinke kortingen te bedingen.
De eerste toestellen moeten in de tweede helft van 2023 worden geleverd. De laatste ergens in 2030. De vlootvernieuwing moet bijdragen aan de doelen voor duurzaamheid van Air France-KLM en KLM in het bijzonder. De toestellen zijn tot wel 15 procent zuiniger in vergelijking met oudere toestellen, aldus de maatschappij. De bestelling behelst vliegtuigen van het type A320neo en A321neo. De precieze verdeling is nog niet definitief. Volgens topman Pieter Elbers van KLM is dat ook afhankelijk van de behoefte op dat moment.
Met de bestelling van de zogeheten single-aisle jets, vliegtuigen met alleen een gangpad in het midden die geschikt zijn voor middellange afstanden, wil KLM-moederbedrijf Air France-KLM de vloot een opfrisbeurt geven. Een van de voordelen van de A321, het grootste vliegtuig in de A320neo-reeks, is dat het plaats biedt tot wel 230 passagiers. Ook kan het toestel verder vliegen dan een vergelijkbare Boeing. De extra stoelen zouden KLM in staat stellen meer mensen van en naar Amsterdam te brengen, waarbij het toestel ook een oplossing kan zijn voor de krapte op Schiphol.
Elbers benadrukt dat de toestellen ingezet zullen worden op routes binnen Europa en niet op Trans-Atlantische vluchten. De A321XLR zou die afstand wel halen. Elbers weet dat er maatschappijen zijn die met dat toestel de oceaan over willen. Maar voor KLM en Transavia Nederland is het toestel louter ter vervanging van de huidige 737-vloot, waarvan er nu nog bijna honderd in gebruik zijn.
De keuze voor Airbus, dat productielocaties en een beursnotering in Frankrijk heeft, is volgens Elbers niet politiek ingegeven. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire riep vorig jaar nog dat Air France een goede klant voor Airbus zou kunnen zijn. Elbers spreekt van een gewone aanbesteding. Hij wijst er ook op dat KLM bij de vernieuwing van de vloot de Cityhopper-vliegtuigen van het Braziliaanse Embraer boven die van Airbus verkoos.