- Reclamebureaus zijn begonnen met het lanceren van initiatieven om door kunstmatige intelligentie gegenereerde virtuele influencers te labelen.
- Sommige experts in de creatieve industrie wijzen erop dat regulering en etikettering van artificial intelligence (AI) nodig is.
- Maar anderen waarschuwen dat het moeilijk kan zijn om transparantie af te dwingen.
- Lees ook: AI kan wereldwijd 300 miljoen banen beïnvloeden: administratieve en juridische functies lopen grootste risico om te worden vervangen.
Artificial intelligence (AI) heeft grote invloed op de creatieve industrie, van hulp bij het genereren van ideeën tot het automatiseren van werk en het creëren van virtuele personages. Uit twee recente onderzoeken blijkt dat meer dan 90 procent van de creators regelmatig AI gebruikt. Merken moedigen influencers op social media zelfs aan om deze tools optimaal te benutten.
Nu het gebruik van AI toeneemt, zijn sommige marketingbureaus begonnen met initiatieven om het gebruik van AI in hun reclamecampagnes zichtbaar te maken.
Mediabureau Ogilvy, dat eigendom is van WPP, heeft onlangs een stap in deze richting gezet. De marketingcampagnes van Ogilvy waarbij gebruik wordt gemaakt van virtuele of door AI gegenereerde influencers, krijgen een hashtag #poweredbyAI en een watermerk.