Bestedingen aan kunstmatige intelligentie (ai) zullen de komende vijf jaar in Nederland verdubbelen tot 3,2 miljard euro, stellen sectoreconomen van ING in een nieuw rapport.
Uit een analyse van tien sectoren blijkt dat artificial intelligence de grootste kansen biedt binnen de IT-sector en in financiële en zakelijke dienstverlening.
In de komende jaren zijn geavanceerdere toepassingen van ai denkbaar in sectoren van transport en de zorg tot onderwijs en de bouw
Bestedingen aan technologie en diensten met betrekking tot kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) zullen de komende vijf jaar in Nederland verdubbelen tot 3,2 miljard euro. Dat levert grote mogelijkheden op voor bedrijven in een groot aantal sectoren, van dienstverlening tot IT, stellen sectoreconomen van ING in een nieuw rapport.
Kunstmatige intelligentie wordt in een toenemend aantal ondernemingen ingezet, zowel om producten te verbeteren als om processen te optimaliseren, schrijft ING in het sectorrapport, getiteld ‘Ai vindt zijn weg naar alle sectoren’.
In 2025 zal volgens economen van ING meer dan een tiende van de totale bestedingen aan software, hardware en IT-diensten bestemd zijn voor ai.
Hoewel kunstmatige intelligentie in veel opzichten nog in de kinderschoenen staat, worden toepassingen voor ondernemingen snel aantrekkelijker. Dit komt mede doordat technieken als beeld- en spraakherkenning steeds beter worden, stellen de auteurs van het rapport vast. Sleutel daarbij is het vermogen van computers om te leren, het zogeheten ‘machine learning’.
Artificial intelligence: veel toegepast via chatbots en beeldherkenning
Nu al zijn toepassingen van kunstmatige intelligentie in gebruik bij bedrijven en de overheid, bijvoorbeeld in de vorm van chatbots die burgers of klanten beantwoorden, productaanbevelingen doen op basis van klantprofielen en de kwaliteit van producten controleren door middel van beeldherkenning.
In de komende jaren zijn geavanceerdere toepassingen denkbaar in sectoren van transport tot de zorg en van onderwijs tot de bouw, aldus het rapport.
Zo kunnen in het onderwijs leermiddelen worden afgestemd op individuele leerlingen, en kunnen in de zorg diagnostische gegevens worden geïnterpreteerd met behulp van artificial intelligence. Ook zelfrijdende voertuigen behoren tot de mogelijkheden.
Ai wordt hoofdzakelijk voor drie doelen ingezet: automatisering van processen, het zoeken van patronen en verbanden in data, en het verbeteren van contact door middel van interactiviteit.
Zo kan kunstmatige intelligentie worden ingezet door financiële dienstverleners om patronen te signaleren die wijzen op fraude. Chatbots bij klantenservice zijn een voorbeeld van automatisering en interactiviteit.
IT, financiële diensten en zakelijke diensten hebben meeste baat bij artificial intelligence
Uit de analyse van tien sectoren blijkt dat artificial intelligence de grootste kansen biedt binnen de IT-sector en in financiële en zakelijke diensten. Die drie sectoren scoren hoog op het gebied van drie criteria die volgens ING een goede voedingsbodem vormen voor implementatie van ai: wie de belangrijkste afnemers zijn, datagebondenheid van de sector en de mate waarin ICT bijdraagt aan productiviteit.
Vooral in de IT-sector levert ai een bijdrage aan het verbeteren van processen en maakt het producten als software beter.
Volgens sectorbankier Samantha Reilly van ING is het voor IT-leveranciers interessant om met klanten in alle sectoren te praten over de mogelijkheden van artificial intelligence. "De opmars van ai geeft IT-dienstverleners de kans om hun rol als business partner te versterken."
Ook bij zakelijke en financiële dienstverleners ligt veel potentie, stelt ING vast. Zo kunnen verzekeraars de technologie inzetten om verdachte claims op te sporen. Uitzendbureaus kunnen ai gebruiken voor werving en selectie van kandidaten.