Met zijn benoeming komt er sinds het gedwongen vertrek van Cees van der Hoeven
weer een Nederlander aan het roer van Ahold. Bovendien is Boer de eerste
echte detailhandelaar sinds Albert Heijn in 1989 afzwaaide. Hij kreeg het
vak met de paplepel ingegoten: als jonge jongen nam hij in de
kruidenierswinkel van zijn ouders in Axel de lege flessen in en bracht
boodschappen rond. Na een studie aan de heao, ging Boer aan de slag bij
Unigro, de voorloper van Super de Boer.
Boer kwam in 1998 bij Ahold in dienst. Twee jaar later ging hij in Nederland
aan de slag. Albert Heijn zette in 2003 een grootschalige prijzenoorlog in
en verlaagde de prijzen van duizenden artikelen blijvend. Het was Aholds
antwoord op het fors gedaalde marktaandeel en het imago bij consumenten dat
AH een dure supermarkt was. De ingrepen bleken succesvol. Bestuursvoorzitter
John Rishton wees daar donderdag ook op. ,,Dick leidde toen de transformatie
van Albert Heijn en het is nu een van de meest succesvolle retailers van de
wereld.”
De goede tijd
Volgens de vertrekkende topman ,,is het precies de goede tijd voor Ahold om
weer een ‘food retailer’ aan het hoofd te stellen”. Het bedrijf ging jaren
gebukt onder een fraudezaak in de Verenigde Staten. Het verkopen van
onderdelen en een flinke reorganisatie volgden en wierpen hun vruchten af.
Volgens Rishton heeft Ahold zich weer als een sterk concern op de kaart
gezet. ,,En in ons hart zijn we foodretailers.”
Boer, vader van vier kinderen, is volgens Hellendoorn een echte familieman,
maar hij schermt zijn gezin wel af. ,,Het gezegde is ‘Retail is detail’ en
dat geldt echt voor Dick. Hij is altijd op de hoogte en wil alles in de
gaten houden.” Volgens Hellendoorn ziet Boer zijn werk als
rentmeesterschap. ,,Hij wil het bedrijf beter overdragen dan hoe hij het
aantrof en daaruit haalt hij ook zijn drive. Zonder uit het oog te verliezen
voor wie we werken.” In zijn schaarse vrije tijd stapt Boer graag op de
mountainbike, aldus Hellendoorn. ,,Maar in de winter is het spinnen.”
Nu is Boer verantwoordelijk voor alle Europese activiteiten en richt hij zich
op het versterken van Aholds positie in bestaande markten en het betreden
van nieuwe markten. Zo heeft Ahold aangegeven op de Belgische markt te
willen beginnen. Boers ervaring in de winkel van zijn ouders vlakbij de
Belgische grens zou wel eens goed van pas komen, meent KBC
Securities-analist Pascale Weber.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl