Ook John David Roeg van ING denkt dat er op dit moment weinig reden is voor bezorgdheid. ,,De twee merken blijven overeind dus er komen weinig verschuivingen wat betreft locaties.” Ook in de omzetten verandert er op dit moment weinig, aldus Roeg. ,,Het landschap verandert op korte termijn niet. Wat er verder gebeurt wachten we af.”

Roeg vindt de aankoop van C1000 overigens een ,,knap staaltje ondernemerschap van de familie Van Eerd”. ,,Daar mag je mij wel op quoten”.

Gunstig

Fernand de Boer denkt dat de transactie op korte termijn zelfs gunstig voor Ahold zou kunnen uitpakken. Jumbo heeft volgens hem nu weer een groot project omhanden. Had de markt eerder verwacht dat het bedrijf na de integratie van Super de Boer komend jaar ,,agressiever op de trom” zou gaan slaan, nu gebeurt dat waarschijnlijk niet, aldus De Boer.

Analisten van de Rabobank zijn minder positief gestemd over de gevolgen van de overname voor Ahold. ,,Het minst aantrekkelijke scenario voor Ahold”, aldus de bank.

Sterkste concurrent

Jumbo is de sterkste concurrent van Albert Heijn en C1000 heeft een flinke overlap met de AH-winkels. De prijspositie van AH zou met de tijd kunnen verslechteren als er winkels overgaan op de prijsformule van Jumbo, aldus de Rabobank. Bijeen, de inkoopcombinatie van zowel Jumbo als C1000, behoudt daarnaast haar positie en kan ook aantrekkelijk worden voor andere partijen. Bijeen zou daarnaast snel een nieuwe geïntegreerde eigenmerk-strategie kunnen gaan voeren.

Volgens de Rabobank zou Albert Heijn begin volgend jaar mogelijk al prijsverlagingen kunnen gaan doorvoeren om de nieuwe concurrentie voor te zijn en de prijs-perceptie van de klant positief te houden.

Donderdag om 9.40 uur noteerde Ahold 0,6 procent verlies op 9,15 euro. De AEX-index boekte een winst van 1,1 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl